Jump to content

Tam Bağımsız Arka Süspansiyon


mtutun
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Bağımsız arka süspansiyon sistemi, aracın genelinden bağımsızlığını ilan etmiş, isyankar bir süspansiyon sistemidir. Her ne kadar tam bağımsız olduğu söylense de, otomobil gövdesi demokratik ve özerk bir yapı olmadığı ve aslında monokok yapıda olduğu için tam bağımsızlık biraz hikayedir! Sonuçta federatif bir süspansiyon sistemi olduğunu söyleyebiliriz. Yararlı mıdır? Teknik bir bütünde siyaseten yapılanmaları sevmem! Bu federatif yapı amortisör denen, bir vali tarafından yönetilir. Kendisini de sevmem, çok fazla esnektir! Ben dimdik duruşlu, rijit karakterli yöneticiler isterim.

Öyle bağımsızlık, federasyon yok abicim! Bu otomobil bir bütündür, parçasını söktürmeyiz...

Not; Bak işte bu tarz bir bilgiyi google'da bulamazsın, hemşerim...

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Dingil kime denir? Ne kadar anlatırsan anlat, ezberini bozamayan, değişen şartlara ayak uyduramayan, düşünmeden ezbere uygulayan arkadaşlara, kibar bir şekilde 'Dingil' denir!

Ha, bir de ilk üretilen otomobillerin her iki yanındaki süspansiyon sistemini birbirine irtibatlayan sisteme de Dingil diye hitap edilir. Burada konumuz istek üzerine (her nedense???) arka süspansiyon olduğuna göre o bölgeye özel konuşalım, pardon yazalım!

Arka süspansiyon sistemlerini 3 genel başlık altında toplayabiliriz. 1) Sabit süspansiyon sistemleri 2) Yarı bağımsız süspansiyon sistemleri 3) Tam bağımsız süspansiyon sistemleri.

Sabit süspansiyon sistemleri bir sabit aks ya da dingil ile her iki (sağ sol) süspansiyonun birbirine irtibatlandığı süspansiyon sistemidir. Genel zaafiyetleri bir tarafta tekerlekte yol şartlarında meydana gelebilecek bir esnemenin diğer tarafa da iletilerek yol tutuşun ve konforun bozulmasıdır. Bu tip süspansiyon sistemlerinde sol arka tekerlek bir taşın üzerinden geçse, bunun yarattığı esneme diğer tarafa da iletileceği için aracın kasası daha çok titreşim alır ve konfor düşer. Ayrıca diğer tekerlekte meydan gelecek dikey eksenel gerilme, o tekerleğin de yolla optimum kontak yüzeyi oluşturmasına engel olur. Avantajı nedir? Arkaya makas uygulaması bile yapabilirsiniz dingilden destek alarak. Böylece taşıma kapasitesini arttırabilirsiniz aracın. Ayrıca yük altında daha dayanıklıdır. Bu özelliğinden dolayı halen bazı hafif ticari araçlarda (örneğin Ford Transit Connect) kullanılır.

Yarı sabit aks sistemi bir nevi diğer ikisinin ortalamasıdır ve günümüz compact sınıf (Mazda 3 sınıfı) araçlarının çoğunda kullanılan sistemdir. Sabit dingil sistemi gibi tekerlekleri birbirine direk irtibatlamasa bile, artık bu sistemde dingil değil de aks olarak adlandıracağımız bir eğimli bağlantı elemanı tarafından tekerlekler birbirine irtibatlıdır. Bu parça ayrıca şasiye de irtibatlandırılır. Bu sistemde amortisör ve yay sistemi (süspansiyon) bağımsız çalışsa bile, bu sabit aksın kendilerine tanıdığı aralık kadar bağımsız çalışabilir. Bu sebeple yarı-bağımsız olarak adlandırılır. Üretim maliyeti düşüklüğü, daha az parçadan oluşması ve teoride daha dayanıklı bir süspansiyon sistemi olması avantajlarıdır. (tam bağımsıza göre)

Tam bağımsız süspansiyon sistemi ise, her iki taraftaki tekerlekler ve süspansiyon sisteminin birbiri ile hiçbir sabit bağlantı ile irtibatlandırılmadığı sistemlerdir. Bu süspansiyon sistemleri çoklu kol sistemleri ile birbirinden bağımsız olarak şasiye irtibatlıdır. Böylece bozuk satıhlı yollar üzerinde daha konforlu ve performanslı kullanıma izin verir. Çünkü aracın bir tarafındaki yol bozukluğu kaynaklı hareketler, diğer tarafta kasıntıya sebep olmaz ve diğer taraftaki tekerlek yolla maksimum temasını koruyabilir. Günümüzün yol otomobillerinde kullanılan en iyi ve pahalı arka süspansiyon sistemidir. Dezavantajları imalat maliyeti yüksek, fazla yük taşımaya uygun değil ve hassas yapıda olmasıdır. Ayrıca şasi bağlantı kolları yere daha yakın olduğu için arazi kullanımında çok iyi yerden yükseklik sağlayamaz.

Aşağıda temsili resimler de mevcut.

post-7558-14169528921_thumb.jpg

post-7558-141695289212_thumb.jpg

post-7558-141695289221_thumb.jpg

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Şimdi sen hava atıyorsun senin arka süspansiyon tam bağımsız diye değil mi, İlhan? Ama benim süspansiyon bağımsızdan da öte! Başına buyruk süspansiyon sistemi!

Mustafa abi emeğine, ellerine sağlık. Teşekkürler :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Şimdi sen hava atıyorsun senin arka süspansiyon tam bağımsız diye değil mi, İlhan? Ama benim süspansiyon bağımsızdan da öte! Başına buyruk süspansiyon sistemi!

Yok Mustafa abi biz Bakırköy'lüler, mütevazi insanlarızdır. :) Öyle hava atma, kibirlenme filan olmaz bizde.  Tekrar teşekkürler... :tey:

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Subaru'nun tüm modellerinde arka süspansiyonun bağımsız olduğunu biliyor musunuz?

Dikkat: Bu bir reklamdır.

Subarunun bütün modelleri, sürekli 4 çeker değilmi abi ?.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Şaka bir yana, Mazda halk otomobillerinde en pahalı süspansiyon sistemlerini kullanan markalardandır. Mazda 3'de bağımsız arka süspansiyon ve Mazda 6'da double wishbone gibi...

Bunları pahalı araçlarda kullanmak kolay ama Mazda otomobillerinde kullanılmasını takdir etmek gerekiyor.

Peki Mazda bunu benim yazdığım kadar bile reklam ediyor mu?

Etse, bizim vatandaş otomobilin fiyatı ve tüketimi haricini ne kadar dikkate alıyor?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Tam bağımsız arka süspansiyon denilince, akla gelen ilk marka model Ford Focus geliyor. (Orta Segmentte). Mazda diğer her konuda olduğu gibi, bunun tanıtımında da zayıf malesefki :(

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Hayır! O Galatasaray!

Subaru'nun ise çoğu modeli awd (dikkat 4 çeker değil)

Bu arada süspansiyon sistemi ile awd yi hangi düzlemde birbirine irtibatladığını öğrenebilir miyim? Mesela Türkiye'de satılan Subaru'ların çoğu gri ama arka süspansiyonlar halen bağımsız...

Subarunun bütün modelleri, sürekli 4 çeker değilmi abi ?.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

aslında tek başına bir konu olarak açacaktım.madem konu açılmış bende 929 2.0 glx var.benimkide tam  bağımsız,fakat arka denge kolu fiyatını öğrenince keşke sömürge :) olsaydı dedim.sadece denge koluna 417 lira çektier.mazda servisi.toplamda en az 10 parça.yani arka takımı değiştirsem 4000 lirayı geçicek.mazda ana disbiritörlüğüne şikayet ettim.

Fiyatlar yeniden düzenlecekmiş.

inşallah...

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Denge kolu  dediğiniz denge çubuğu mu? Anca koparsa falan değişir neden değişiyor ki? 626'da şekli şemali kaydığından dönerken sürtme ve ses yapıyordu. Serviste söküp birde orijinalini bulup çekiçle aynı şekle soktuk yamulan kısımları :)  5 senedir bir sorun yok.

Mustafa abi bilgiler için teşekkürler. Bu opel'in kullandığı bir sistem vardı watts sanırım. O nasıl birşey bilgin var mı? Çakma bağımsızlardan mıdır bu da:)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Yanlış hatırlamıyorsam, 626'yı Baba kullanıyordu? Denge çubuğunu düzeltmek mümkün ama Baba konforlu kullandığı için yeniden tahrip olmuyordur. Biraz agresif viraj kullanımında yeniden deforme olabilir. Özellikle çok kollu bağımsız arka süspansiyonlarda denge çubuğu üzerine agresif virajlarda oldukça yük biner. Ciddi şekilde de elastiktir, yani geçici şekli deformasyona uğrar, stres kalkınca formunu alır. After market bir daha kalını/rijidi ile değiştirdiğinde araçtaki viraj performansı artışı şaşırtacak kadar olur. Çünkü OEM olanlar genelde konfor/spor ortalama seçimler. RX-8 için bile after market opsiyonlar var. Ama gereksiz konfor bozulur. www.japanparts.com sitesini keyif için inceleyebilirsin. Ben bazı şeyler ithal edip buradan Subaru'da değişiklikler yaptım.

Opel Watts sistemi temel olarak yarı sabit arka süspansiyon sistemidir. Çalışma prensibi birebir aynı. Yalnız Opel bu süspansiyon sisteminin arkasına koyduğu bağlantı kolları ile (W şekline benziyor) bu sistemin çok kollu bağımsız süspansiyon sistemine benzer şekilde arka tekerleklerin yanal hareketine engel olduğunu söylüyor. Yani kısaca yarı sabit sistem ile tam bağımsız süspansiyonun meşhur yol tutuşuna eriştiğini ve buna ek olarak da konfor seviyesinin daha iyi olduğunu iddia ediyor. Ama bunların tamamı ticari pazarlama bilgileri, gerçek bir karşılaştırma testine denk gelmedim, bu yeni Astra'yı da kullanmadım.

Birçok firma daha ucuza imal edilen yarı bağımsız arka süspansiyon ve Mc Pherson ön süspansiyonu tercih edip, sonra bunlara kendi öngörülerine göre bazı aksamlar ekleyip, standardı iyileştirdiklerini söylüyorlar. Örneğin toe kontrol kollu Mc Pherson!

Ancak şunu kabul etmeliyiz ki; her durum için tek bir mükemmel süspansiyon yok. Tüm süspansiyon tipleri, belli koşullarda avantaj ve diğer koşullarda dezavantaj sunar. Önemli olan otomobilin hitap ettiği şartlara ve hedef kitleye uygun sistem ve teknolojilerle buluşması.

Kendi fikrimce; Eşimin arabasını arazi de tercih ederdim. Çünkü hem ön hem de arka Mc Pherson. Bu süspansiyon hem çok dayanıklı, hem de tekerlek artikülasyonu fazla.

Ama asfalt performansta tercihim her dört köşede Double Wishbone ya da önde Double Wishbone arkada çok kollu bağımsız...

Denge kolu  dediğiniz denge çubuğu mu? Anca koparsa falan değişir neden değişiyor ki? 626'da şekli şemali kaydığından dönerken sürtme ve ses yapıyordu. Serviste söküp birde orijinalini bulup çekiçle aynı şekle soktuk yamulan kısımları :)  5 senedir bir sorun yok.

Mustafa abi bilgiler için teşekkürler. Bu opel'in kullandığı bir sistem vardı watts sanırım. O nasıl birşey bilgin var mı? Çakma bağımsızlardan mıdır bu da:)

post-7558-141695289227_thumb.jpg

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

aslında tek başına bir konu olarak açacaktım.madem konu açılmış bende 929 2.0 glx var.benimkide tam  bağımsız,fakat arka denge kolu fiyatını öğrenince keşke sömürge :) olsaydı dedim.sadece denge koluna 417 lira çektier.mazda servisi.toplamda en az 10 parça.yani arka takımı değiştirsem 4000 lirayı geçicek.mazda ana disbiritörlüğüne şikayet ettim.

Fiyatlar yeniden düzenlecekmiş.

inşallah...

Bu arabayı almadan önce hatırlarsan "bu modeldeki arabayı alma" ana temalı bir çok tavsiyede bulunmuştum...

Aracın modeli ne kadar piyasada azsa, parçası o kadar çok pahalı oluyor ve de sipariş haricinde bulunmuyor... Çıkmacıları bi araştır istersen...

Kolay gelsin, geçmiş olsun...

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

evet tavsiyeni biliyorum.hatta piyasayıda fakat işte kasasına bayıldığım için ayrıca özellikleri ile tercih ettim.herneyse.arka takımları nette buldum 13 parça 39 dolar kargo ile 200 doları buluyor.birde rot parçalarının çıkması olurmu hiç :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

evet tavsiyeni biliyorum.hatta piyasayıda fakat işte kasasına bayıldığım için ayrıca özellikleri ile tercih ettim.herneyse.arka takımları nette buldum 13 parça 39 dolar kargo ile 200 doları buluyor.birde rot parçalarının çıkması olurmu hiç :)

Genelleme olarak yazmışım anlaşılan çıkma olayını, aşınan parçaların tabiki de çıkmasını kullanmak olmaz...

Kolaylıklar.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...