Yazan:
MazdaClubTR
Aktif Hava Kelebeği, 3. Nesil Mazda 3 lerde gerektiğinde motoru soğutmak, çabuk ısınmasını sağlamak ve aerodinamiği arttırmak için kullanılır .
.Aktif Hava Kelebeği Sistemi
SKYACTIV-G ve i-ELOOP bulunan Mazda3 (BM)'de bulunan aktif hava kelebeği sisteminin şu temel fonksiyonları vardır ;
Kelebekleri kapalı tutarak motorun ısınma süresini kısaltır ve aşırı motor soğumasını engeller. Bu, yakıt ekonomisinin yaklaşık %1 oranında geliştirilmesine katkıda bulunur.
Ön tampon alt ızgaradan giren hava akışı istenmeyen türbülanslara sebep olur ve bu türbülanslar sürüş sırasında araç hava direncini arttırır. Sistem kelebekleri kapatarak motor bölmesine giren hava akışını azaltır ve hava direncinin iyileştirilmesini sağlar.
Aktif Hava Kelebeği Açık
Aktif Hava Kelebeği Kapalı
Araç etrafındaki Hava Akışı
Motora Giren Hava Akışı
Buna ek olarak, araç sürülürken kelebeği kapatarak ve radyatör içinden geçen hava akışının bir bölümünü engelleyerek, motor daha hızlı ısınır. Bu aynı zamanda yakıt verimliliğini arttırmaya ve kabin kompartımanının konforunu yükseltmeye de katkıda bulunur.
Aktif Hava Kelebeğinin Çalışması
Aktif hava kelebeği, birden fazla kanattan oluşan, açılıp kapanabilen veya belli bir açıya ayarlanabilen kelebek tasarımındadır. Bu şekilde hava akışı engellenebilir veya radyatöre ve kondansatöre yönlendirilmesi sağlanabilir.
Aktif hava kelebeği üç konum için programlanmıştır :
0° (tamamen kapalı)
66° (tamamen kapalı konumdan 66° derece açık
90° (tamamen açık)
Aktif Hava Kelebeği Tamamen Açık 90o
Aktif Hava Kelebeği Tamamen Kapalı 0o
Aktif Hava Kelebeği Açık 66o
Kelebek Kanadı
Fan
Radyatör
Kondansatör
Aktif Hava Kelebeği Sistemi
Sisteme elektrik gelmediğinde sistem tamamen açıktır.
Çalışma şartları uygun olduğunda, kelebek kanatları tamamen kapanarak hava direncini iyileştirir ve/veya motor ısınmasını destekler.
Daha yüksek bir soğutma performansı gerektiğinde kelebek kanatları 66° konumuna getirilir ve hava akışı sürüş sırasında kondansatöre ve radyatöre yönlendirilir
Ana Fonksiyon
Aşağıdaki şartların tamamı sağlandığında araç, kelebeği tamamen kapatır:
Araç hızı 140 km/s'in altında olduğunda
Motor soğutma maddesi sıcaklığı 100°C'den az olduğunda
A/C sistemi normal yük altında olduğunda
Koruma Fonksiyonu
Koruma kontrolü, daha yüksek bir soğutma performansı gerektiğinde kelebekleri 66° konumuna açar.
Motor Koruma Fonksiyonu
Motor soğutma maddesi sıcaklığı fazla yüksek olduğunda (116° C'nin üzeri) veya motor yağı sıcaklığı aşırı yükseldiğinde, araç, motoru korumak için kelebeği 66° konumuna açar
ATF Koruma Fonksiyonu
Araç bazı durumlarda da ATF sıcaklığının aşırı yükselmesini engellemek için kelebeği 66° konumuna açar (kontak kapanana kadar).
Gaz Kelebeği Koruma Fonksiyonu
Hava sıcaklığı çok düşük olduğunda (-5° C den küçük ) motor yağı sıcaklığının hızla artması gaz kelebeğinde buzlanmaya sebep olabilir. Bunun önlemek için sistem kelebeği i 66° konumunda tutar .
Bu konuma getirilerek motor yağının sıcaklığının ani artması sonucu krank muhafazası içindeki sıvının buharlaşıp blow-by gaz ile karışıp gaz kelebeğinde tekrar yoğunlaşarak buz oluşmasını engeller.