-
İlhan
-
Mazda_Ozan
-
Mehmet Özdemir
-
Fotifoti
-
M.E.G
-
Etiket tabanlı benzer içerikler
-
Yazan: MazdaClubTR
Kompresyon testi nasıl yapılır ? Test sonuçları nasıl yorumlanmalıdır ? Segman ve Sübap kaçaklarının göstergeleri nelerdir ?
.Hatırlarsanız, geçmişte bir arkadaşımızın yaşadığı problem üzerine bu konuda bilgi toplayacağımıza dair bir sözümüz vardı.
Zaman içerisinde bu bilgileri en doğru kaynaklardan toplamaya çalıştık ve bunları bir tablo ve yazı şeklinde sizlerin beğenisine sunuyoruz;
Kompresyon Testi Nasıl Yapılır ?
Kompresyon testi yanma olayının meydana geldiği yanma odasındaki basınç kayıplarını ölçmekte kullanılır. Kompresyon testinin temel mantığı çalışan motorda yanma odasındaki basıncı ölçmektir. Ölçülen basınç markadan markaya değişen aralıkların dışında ise motor kompresyon veriyor denir. Bunun anlamı yanma odasında yanma ile oluşan basıncın sübaplardan ya da segmanlardan dışarıya kaçtığıdır. Bu durumda aracınızın çekişi düşecek, yakıt sarfiyatı artacak ve ileriki dönemlerde yağ yakmaya ve egzozdan duman atmaya başlayacaktır. Kompresyonun (yanmış sıcak basınçlı gazın) araç karteline gelmesi halinde hararete de neden olabilecek bir durumdur.
Kompresyonu anlamanın en garantili yolu kompresyon testi yapmaktır. Ancak pratik olarak segmanlardaki kaçağı anlamak için motor yağ çubuğunu çeker ve motora iyice gaz verirsiniz. Eğer yağ çubuğunun girdiği delikten sıcak gaz ve buharlar geliyorsa, yağ parçacıkları çıkıyorsa motorunuz kompresyon veriyordur. Sorun hangi piston grubunda anlamak için kompresyon testi yapılır.
Kompresyon testi şu şekilde yapılır;
Motor çalıştırılır ve normal çalışma sıcaklığına getirilir. Normal sıcaklığına getirilen motor durdurulur ve 10 dakika soğutulur Buji kabloları ve benzin pompa sigortası sökülür. Bujiler çıkarılarak kompresyon adaptörü buji yerine takılır. Adaptör esasen bir manometreden ibarettir ve amacı silindir içerisindeki basıncı ölçmektir. Motora marş ile hareket verilir. En az 4 devir motor çevrilir ve basınç değerleri her piston için ayrı ayrı kaydedilir. Eğer silindirlerden herhangi birinde Mazda Kompresyon Değerleri tablosundaki minimum değerin altında veya maksimum farkı aşan bir değer varsa silindirin içine bir miktar motor yağı dökün ve tekrar ölçüm yapın; Eğer değerler yükseldiyse segmanlar aşınmış demektir. Emin olmak için silindirin içerisine motor yağ numarasının bir ya da iki üstü kalınlıkta yağ sıkılır ve ölçüm tekrarlanır. Değerlerde artış varsa kompresyonun segmanlardan olduğu kesinlik kazanır. Eğer değerlerde de herhangi bir toparlanma yok ise sübapların arızalı olduğu düşünülür. Bitişik iki silindirde kompresyon hala düşükse silindir kapak contası zarar görmüş, silindir kapağı deforme olmuş olabilir. Bu durumda motorda bir revizyona gerek duyulabilir. Basınç değerleri normalden yüksek ise yanma odasının kurum bağladığını ve yanma odası hacminin düştüğünü anlarız. Fazla kalın yağ kullanımı da bu gibi sonuçlara neden olabilir. Bunun dışında tablodaki değerlere uygun verile elde edildiyse motor kompresyonu normal seviyelerde demektir. Not : Bu makale Mazda Servis Dökümanları ve linkteki yazı kullanılarak hazırlanmıştır.
-
Yazan: MazdaClubTR
Hatırlarsanız, geçmişte bir arkadaşımızın yaşadığı problem üzerine bu konuda bilgi toplayacağımıza dair bir sözümüz vardı.
Zaman içerisinde bu bilgileri en doğru kaynaklardan toplamaya çalıştık ve bunları bir tablo ve yazı şeklinde sizlerin beğenisine sunuyoruz;
Kompresyon Testi Nasıl Yapılır ?
Kompresyon testi yanma olayının meydana geldiği yanma odasındaki basınç kayıplarını ölçmekte kullanılır. Kompresyon testinin temel mantığı çalışan motorda yanma odasındaki basıncı ölçmektir. Ölçülen basınç markadan markaya değişen aralıkların dışında ise motor kompresyon veriyor denir. Bunun anlamı yanma odasında yanma ile oluşan basıncın sübaplardan ya da segmanlardan dışarıya kaçtığıdır. Bu durumda aracınızın çekişi düşecek, yakıt sarfiyatı artacak ve ileriki dönemlerde yağ yakmaya ve egzozdan duman atmaya başlayacaktır. Kompresyonun (yanmış sıcak basınçlı gazın) araç karteline gelmesi halinde hararete de neden olabilecek bir durumdur.
Kompresyonu anlamanın en garantili yolu kompresyon testi yapmaktır. Ancak pratik olarak segmanlardaki kaçağı anlamak için motor yağ çubuğunu çeker ve motora iyice gaz verirsiniz. Eğer yağ çubuğunun girdiği delikten sıcak gaz ve buharlar geliyorsa, yağ parçacıkları çıkıyorsa motorunuz kompresyon veriyordur. Sorun hangi piston grubunda anlamak için kompresyon testi yapılır.
Kompresyon testi şu şekilde yapılır;
Motor çalıştırılır ve normal çalışma sıcaklığına getirilir. Normal sıcaklığına getirilen motor durdurulur ve 10 dakika soğutulur Buji kabloları ve benzin pompa sigortası sökülür. Bujiler çıkarılarak kompresyon adaptörü buji yerine takılır. Adaptör esasen bir manometreden ibarettir ve amacı silindir içerisindeki basıncı ölçmektir. Motora marş ile hareket verilir. En az 4 devir motor çevrilir ve basınç değerleri her piston için ayrı ayrı kaydedilir. Eğer silindirlerden herhangi birinde Mazda Kompresyon Değerleri tablosundaki minimum değerin altında veya maksimum farkı aşan bir değer varsa silindirin içine bir miktar motor yağı dökün ve tekrar ölçüm yapın; Eğer değerler yükseldiyse segmanlar aşınmış demektir. Emin olmak için silindirin içerisine motor yağ numarasının bir ya da iki üstü kalınlıkta yağ sıkılır ve ölçüm tekrarlanır. Değerlerde artış varsa kompresyonun segmanlardan olduğu kesinlik kazanır. Eğer değerlerde de herhangi bir toparlanma yok ise sübapların arızalı olduğu düşünülür. Bitişik iki silindirde kompresyon hala düşükse silindir kapak contası zarar görmüş, silindir kapağı deforme olmuş olabilir. Bu durumda motorda bir revizyona gerek duyulabilir. [*]Basınç değerleri normalden yüksek ise yanma odasının kurum bağladığını ve yanma odası hacminin düştüğünü anlarız. Fazla kalın yağ kullanımı da bu gibi sonuçlara neden olabilir.
[*]Bunun dışında tablodaki değerlere uygun verile elde edildiyse motor kompresyonu normal seviyelerde demektir.
Not : Bu makale Mazda Servis Dökümanları ve linkteki yazı kullanılarak hazırlanmıştır.
-
Yazan: MazdaClubTR
Bu değerler 3 farklı tipte ( kilo Pascal, kilogram-kuvvet / cm2, ve psi ) tablolaştırılmıştır.
Standart değer motorun sıfır iken sahip olması gereken kompresyon değeri, En az değer normal kabul edilebilecek en küçük değeri, En Fazla Fark test sırasında silindirler arasında bulunabilecek maksimum farkı göstermektedir.
Modellerin altındaki ilk sütun şase kodunu, ikinci sütun motor kodunu belirtmektedir. Motor kodu ruhsatınızdaki motor numarasının ilk 2 harfidir.
Araçlarda şase kodları şu şekildedir ;
Mazda2 DE
Mazda3 1. Nesil BK
Mazda3 2. Nesil BL
Mazda6 1. Nesil GG
Mazda6 2. Nesil GH
Listede şimdilik SKYACTIV motorlar yer almamaktadır.
-