Yazan:
İlhan
Kia'nın geçtiğimiz aylarda Avrupa'da tanıtılan yeni Crossover modeli Niro ülkemizde satılmaya başlandı. Ancak modelin en dikkat çekici noktası olarak 1.6lt atmosferik motora sahip bir hybrid sistem barındırıyor olması gösterilebilir. Bu sayede 1.6lt ve altı ÖTV dilimine giren Niro, kendi sınıfında dizel motorlu araçlara rakip olabilecek bir fiyata sahip.
Kia Niro Hangi sınıfta yer alıyor?
Her ne kadar Kia Niro'yu bazı yayın organlarında C Segmenti olarak sınıflandırıldığını görsek de 4355mm uzunluk, 2700mm dingil aralığı, 1805mm genişlik ve 1535mm yükseklik ölçüleri ile B Segmenti modellere daha yakın. Kia Niro'nun C Segmentinde yer alan ve ölçülerini aşağıda belirttiğimiz Kia Sportage modeline göre 125mm daha kısa, 50mm daha dar, 70mm dha az dingil aralığı ve 120mm daha kısa yüksekliğe sahip olması nedeniyle, bize göre büyük bir B Segmenti Crossover olarak adlandırılmasını gerektiriyor.
Aslında benzer bir durum Toyota C-HR modelinde de olmuştu ve yaptığımız bir analizde modelin boyutlarını incelemiş, iddia edildiği gibi C Segmentinden çok büyük bir B Segmenti olduğunu düşündüğümüzü belirtmiştik. C-HR'nin boyutları ise aşağıda görüldüğü gibi Kia Niro ile hemen hemen aynı.
Kısacası Kia Niro bize göre iri bir B Segmenti Crossover modeli ve C Segmenti Crossover modellerine de bir miktar rakip olabilir. Ayrıca Kia ürün gamında Sportage gibi gerçek anlamda bir C Segmenti Crossover olması da bunu gösteriyor diyebiliriz.
Kia Niro Teknik Özellikleri
İçten yanmalı motor: 1.6lt, 4 silindir, atmosferik-benzin, 105ps güç, 147nm tork
Elektrik motoru: 44ps güç, 169nm tork - 1.56KW-saat Lithium Ion Polymer şarj edilebilir piller
Toplam güç: 141ps
Toplam tork: 264nm
Şanzıman: 6 ileri çift kavramalı otomatik
Çekiş: Önden
Ağırlık: 1410kg
Elektrikli menzil: Yaklaşık 40km - Şarj süresi henüz belirtilmiyor
Tüketim (Kia Almanya ve Kia Türkiye)
3.8lt-3.9lt/100km, Ortalama, şehir içi ve şehir dışı için neredeyse aynı - 16jant
4.4lt-4.5lt/100km, Ortalama, şehir içi ve şehir dışı için neredeyse aynı - 18jant
Tüketim (Kia A.B.D)
5.6lt-5.7lt/100km, Ortalama, şehir içi ve şehir dışı için neredeyse aynı - 16jant
0-100km/saat hızlanma: 11.1 saniye
Maksimum hız: 162km/saat (sınırlandırılmış)
Fiyat: 123.900TL
Kia Niro Hybrid sistemi nasıl çalışıyor?
Yukarıdaki görselden de anlaşılacağı gibi Kia Niro tipik bir şarj edilebilir hybrid ancak aracın elektrikli motoru genellikle ilk hareket ve hafif hızlanmalarda tek başına devreye giriyor. Ne zaman ki gaza fazla basılıyor ve güç ihtiyacı artıyor işte o zaman içten yanmalı motor devreye giriyor ve elektrikli motor ile beraber çalışıyor. Sabit hızlı sürüşlerde ise içten yanmalı motor öncelikli olarak devrede ancak elektrik motoru destek güç olarak hazırda bekliyor. Fren yapıldığında ise fren enerjisi geri kazanımı pilleri şarj ediyor. Ayrıca aracı 240V şebeke elektriğinden de şarj etmek mümkün ancak ne kadar sürede pillerin dolduğu belirtilmiyor.
Görünen o ki Kia Niro modelindeki elektrik motorunun esas amacı, içten yanmalı benzin motorun en fazla tüketim yaptığı noktalarda yardımcı olmak. Özellikle durağandan kalkışların bol olduğu sıkışık trafikte tek başına devrede olan elektrik motoru, içten yanmalı motorun en fazla tüketim gerçekleştirdiği durumlarda büyük fayda sağlıyor. Ayrıca özellikle sabit ve ortalama hızlardaki otoban sürüşlerinde içten yanmalı motorların düşük tüketime sahip olduğu herkes tarafından biliniyor. Özet olarak Kia Niro'nun Hybrid sisteminin amacı içten yanmalı benzin motorun çok yakıt tükettiği yerlerde tek başına veya yardımcı olarak devreye girmek de diyebiliriz. Elektrik motorunun 40km menzili ise sistemin nasıl çalıştığı dikkate alınırsa; sanki doğrudan sıkışık trafiğe girip, çok kibar gaz hareketleri ile mümkün olabilecek gibi görünüyor.
Kia Niro ne kadar yakıt tüketiyor?
Kia Niro'nun 16 janta sahip versiyonu için Kia Türkiye ve Kia Almanya sitelerinde hem ortalama, hem şehir içi, hem de şehir dışı için yaklaşık 3.8lt/100km tüketim değeri veriliyor. Ancak aynı araç için bu değerler A.B.D sitesinde 5.6lt/100km olarak belirtilmiş ve test standardı farklı. A.B.D sitesinin kabul ettiği ECE standartları günlük kullanıma oldukça yakın olmasıyla öne çıkıyor. Bu da ülkemizde ve Avrupa'da lanse edilen 3.8lt/100km yakıt tüketiminin hayal olduğunu gösteriyor. Bize göre 1410kg ağırlığındaki, 16 janta ve 205/60/16 lastiklere sahip olacak Kia Niro'nun ortalama yakıt tüketimi 6-6.5lt/100km civarında olacaktır.
Bu da 100km'de 30-35 kuruş civarında bir yakıtla yetinebildiği anlamına geliyor. Donanım paketi tek tip olacak ve 18 janta ve 225/45/18 lastiğe sahip sahip versiyon ve bol donanımlı versiyon gelecek olursa tüketim değerleri 35-40kuruş olarak gerçekleşebilir. Ancak bahsi geçen 3.8lt/100km tüketim sadece ve sadece 16 jantlı versiyonda olacağı için, ülkemizde 18 jantlı versiyon tek seçenek olarak sunulursa, bu değerin diğer araca ait olduğu bilinmeli. Umarız Kia Türkiye bu yanlışa düşmez.
Kia Niro'ya fiyat ve tüketim olarak en yakın araç hangisi?
B veya C Segmenti Crossover segmentinde ise dizel-otomatik seçeneği sunan önemli modeller mevcut. İlk olarak bunlardan Kia Niro'ya en yakın boyutları sunan ve C Segmentinin en küçük temsilcilerinden bir tanesi olan Nissan Qashqai'yi ele alalım. Nissan Qashqai 1.6dci-Xtronic modeli giriş seviyesi donanımda 122.325TL fiyata sahip ve en yüksek donanım seçeneğinde bu fiyat 170.430TL'ye kadar çıkıyor.
130ps güce ve 320nm torka sahip Nissan Qashqai'nin yakıt tüketimi ise ortalama olarak 5.6lt/100km olarak belirtiliyor. Ancak bu tüketim verisi en az %30 oranında yükselecektir diye düşünüyoruz. Bu doğrultuda Nissan Qashqai'nin ortalama olarak 7lt-7.5lt/100km civarında motorin tüketeceğini tahmin ediyoruz ki, bu da yaklaşık olarak aynen Kia Niro 16jant'da olduğu gibi 30-35 kuruşa denk gelebilir.
Kia Niro - Toyota C-HR arasında durum nedir?
Kia Niro'nun gerek boyut gerekse de motor sistemi açısından en büyük rakibi şüphesiz Toyota C-HR modeli. 1.8lt atmosferik-benzin motora sahip olmasına rağmen ülkemizde üretilmesi nedeniyle özel bir teşvik ile daha düşük ÖTV oranı ile vergilendirilen C-HR Hybrid fiyatları 116.900TL'den başlıyor ve 127.700TL'ye kadar çıkıyor. Teşvik olmazsa bu fiyatlar 155.000TL civarından başlıyor. Performans ve tüketim değerleri ise Kia Niro ile hemen hemen aynı. Ancak C-HR'nin bir şarj edilemeyen bir hybrid model olduğunu da belirtmeden geçmeyelim.
Kısacası Toyota C-HR ve Kia Niro fiyat da dahil olmak üzere sanki birbirlerine eşit rakip olarak yaratılmış 2 model olmalarıyla öne çıkıyor. Ancak düşük donanım da olsa Nissan Qashqai gibi kendilerinden daha üstün performansa ancak aynı yakıt tüketimine sahip bir önemli rakipleri de bulunuyor. Ayrıca başka markalarda da benzer fiyata ve özelliklere sahip dizel-otomatik modeller mevcut. Ancak Toyota C-HR satışlarının Hybrid olarak değil de genellikle 1.2lt turbo-benzin motor üzerinden gittiğini de belirtmeden geçmeyelim. Yani bu araç yerine tüketiciler ya CH-R'nin 1.2lt motora sahip olanını tercih ediyor ya başka markalarda dizel-otomatik tercihi yapıyorlar denilebilir. Tabi benzer şekilde başka markalardan turbo-benzin tercihi yapan tüketiciler de olabilir.
Kia Niro'nun sahip olduğu 1.6lt motor sayesinde Toyota'dan MTV anlamında daha düşük masrafa sahip olduğu ise önemli bir avantaj. Toyota C-HR hybrid almak isteyen bir çok kişi bu nedenle 1.2lt motora veya başka markalara da kayıyor olabilir. Kia Niro senelik olarak 1035TL MTV ödeyecekken, bu vergi Toyota C-HR modelinde 1827TL olarak gerçekleşiyor.
SONUÇ
Kia Niro sunduğu teknolojik özellikler, düşük yakıt tüketimi ve ortalama performansı ile gayet güzel bir otomobil olarak öne çıksa da bize göre hedeflendiği gibi dizel-otomatik tekelini kırabilecek performans ve fiyata sahip değil. Ayrıca Türk insanına hybrid sistemine yeni olması birçok kişiyi de korkutabilir. Daha rafine ve pürüzsüz bir sürüş karakterine sahip olsa da insanımızın dizel alışkanlığı bu aracın önünde önemli bir engel ve Toyota C-HR'nin bile başaramadığını Kia Niro'nun başarabileceğini şimdilik düşünmüyoruz. Ancak Toyota C-HR'nin aksine şarj edilebiliyor olması ve pratikte zorlanmadığı takdirde teorik olarak 40km civarında sadece elektrik gücü ile hareket edebilme ihtimali olması ve MTV değerinin Toyota C-HR'ye göre yıllık yaklaşık 800TL daha az olması küçük bir ihtimal de olsa satışlar konusunda bizi yanıltabilir.
Bu arada neredeyse bütün dünyada hybrid ve elektrikli araçlara teşvik veren vergi sistemlerinin olduğunu, Türkiye'de ise hybrid modellerin hala aracın sahip olduğu içten yanmalı motorun hacmine göre vergilendirildiğini belirtelim. Ülkemizde Hybrid sisteminin dizele alternatif olabilmesi için teşvik sisteminin uygulanmasının şart olduğunu, aksi takdirde hybrid araçların komik düzeyde satılacağını da belirtmeden geçemeyelim.
Kaynak:SekizSilindir