Jump to content

Neden LPG'li Motor Üretilmiyor ?


iskambil77
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Zealot hocam,

Alev parlama noktaları yüksek olabilir ama silindir duvarındaki sıcaklık çok daha düşüktür. Aynı durum türbin motorlarında da geçerli yanma noktası 3000 dereceden fazla, ama türbin içindeki akış ve soğutma ile türbin motor iç duvar sıcaklığı 1000 dereceyi geçmez.

LPGnin yanarken verdiği ısı miktarı benzine göre daha fazla o çok fazla görülmeyen değer topyekün fazla olabilir.

Subap yanmasının nedenleri hatalı ayar, yüksek devirde kullanım ve subap ayarının yaptırılmaması. LPG li motorların subapları 10-20bin km.De 1 kontrol edilmeli gerekirse de fincanlara müdahale edilmeli. Çoğu kişi yaptırmadığı için de subaplar sıktıktan sonra yanıyor.

Akademik camiada olduğum için rahatlıkla söyleyebilirim ki lpg konusunda hocalar arasında belirli bir uzlaşı yok. Ayrıca her teorik şey de pratikte farklı olabiliyor.

Fabrikasyon lpg araçlarda çelik subap kullanılır, bunlar kurum oluşmasına imkan vermeden lpg ile kullanılıyorlar hep. Fakat bu araçların subap yaktığını pek görrmedim forumlarda.

o zaman muratın bu iletisini açıklaya bilirmisin?
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

LPG sübap ayarını şu şekilde bozar.

Aslında sübaplar nasıl yanar onu açıklamak lazım. Benzin 400/500 derecede yanarken (ki subaplar bu ısıya dayanıklıdır) ancak LPG hem daha uzun süre hem de daha yüksek sıcaklıklara ulaşarak yanar.

Işte olayın kilit Noktası buradır yani subaplar kapanırken benzin sönmüş olur ama LPG sönmemiş olur ve subapların arkası da ısıya maruz kalır. Bu durumda araç zengin karışım yaparsa subaplar erir normal kalibrasyonu düzgünse bu sefer de uzun vadede uzama yapar ve Subap ayarı bozulur.

yada redstone78 in bu iletisini. Lpg nin benzinden daha yanıcı daha güçlü ancak daha verimsiz olduğu bir aşikar. Ancak bu verimsizliğin giderilmesinin imkansız olmasına ben katılmıyorum.
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

o zaman muratın bu iletisini açıklaya bilirmisin?

 

yada redstone78 in bu iletisini. Lpg nin benzinden daha yanıcı daha güçlü ancak daha verimsiz olduğu bir aşikar. Ancak bu verimsizliğin giderilmesinin imkansız olmasına ben katılmıyorum.

 

Bu verimsizliği giderecek bir teknoloji bulsak zaten bundan çok daha verimli bir yakıt olan benzini kayıpsız yakmaya çalışırız. Ve çok daha büyük bir enerji elde ederiz.

 

Üstelik yanma sıcaklığı çok daha düşük olduğu için motor ömrümüzde çok daha yüksek olur.

 

Skyaktif denen sistem bunu hedefliyor zaten.

 

Yanan benzinin ancak %40 ını kinetik enerjiye çevirebiliyoruz. %60 kadar büyük bir kayıp var. Mazda bu kaybın azaltılmasına odaklanmış.

 

LPG ise enerji olarak çok daha fakir. Bunu kazanmaya çalışmak çok daha zengin bir yakıt önümüzde dururken mantıklı değil.

 

Üstelik LPG de carbon türevli bir yakıt.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Ancak forumlarda subaplarda ve sürtünme olmayan motor iç kısmıdaki bütün parçalarda karbon artığı bırakmadığını okudum en azından benzinden daha az miktarda. Evet doğru ama ekonomik olması ile şu an sanırım ulaşılabilir yakıtlar içerisinde ilk sırada.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Ben muhasebeciyim isin tekniginden cok anlamam ancak bu isin asil boyutu finansal bence.  Evet, otomotiv AR-GE ve muhendislik yogun bir sektor. Ancak diger tum ticari sirketlerde oldugu gibi son sozu muhendisler degil isin ticari boyutuna bakan yoneticiler soyluyor. Yeni bir teknolojiye yatirim yapilmasi icin bu isin karli olmasi lazim. Otomotiv sirketleri doga ve yesil askiyla yanip tutustuklari icin mi elektrikli otomobillere yatirim yapiyorlar? Elbette hayir. Emisyon salinim oranlarindaki yasal duzenlemeler ve herkes gibi bu pazardan pay almak istemeleri asil sebep. Yoksa, isin sonunda para varsa ve yasal bir engel de yoksa komur ile calisan araba bile satarlar :)

 

Benzinli motorlarda 5 yil hatta 7 yil garanti veren firmalar var. Mevcut teknoloji ile LPG motoru icin bu surelerde garantiler mumkun degil. Kimse daha yuksek servis maliyeti olan daha az garantisi olan araci almak istemez.  Peki benzinli motor kadar uzun omurlu bir LPG ile calisan motor gelistirmek mumkun degil mi? Yeteri kadar para ve zaman harcanirsa mumkun olabilir elbet. Ama olay isin yine finansal boyutuna dayaniyor. Bir sirketin boyle bir ise kalkismasi icin sonucta cok tatli paralar olmasi lazim.   

 

Zaten benzinli motoru yeterince satiyor, cok km yapan icin de isterse dizel motor var. Bir yandan tum sirketler Hybrid ve Full elektrik modeler uretiyorlar. Boyle bir durumda LPG ile calisan dayanikli, sorunsuz bir motor teknolojisine para sacmasinin fazla bir sebebi yok otomotiv sirketleri icin.

 

Ayrica isin bir de yakit boyutu var. Akaryakit sektorunde Talep / Arz dengesi genelde saticilar lehine calisir. Benzinli arac sayisi kadar LPG’li arac olsa LPG fiyati simdi ki gibi mi kalacak sanki? LPG fiyati artinca zaten tek avantaj olan fiyat avantaj da ortadan kalkmis olacak.

 

Kaldi ki otomotiv sirketleri bu tip seylerin fizibilitesini surekli yapiyor zaten merak etmeyin. Eger kimse bu ise girmiyorsa ana sebebi sirket acisindan fayda/maliyet analizinin yeterince iyi olmamasi veya ticari acidan fazla riskli olmasi. Otomotiv sirketlerin de R&D departmanlarinin tozlu raflarinda bekleyen, patenti vs. alinmis bir suru degisik teknolojiler vardir eminim. Ancak henuz mali acidan fizibil olmadigi icin uretim safhasina gecemiyorlar.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Ancak forumlarda subaplarda ve sürtünme olmayan motor iç kısmıdaki bütün parçalarda karbon artığı bırakmadığını okudum en azından benzinden daha az miktarda. Evet doğru ama ekonomik olması ile şu an sanırım ulaşılabilir yakıtlar içerisinde ilk sırada.

 

Halen dünyadaki araçların çok azı LPG'li bu oran benzin kadar olsa talep artışıyla orantılı olarak fiyatlarda artar. 

Kapitalistler ahmak değildir. Bunları hesapladıklarını düşünüyorum.

 

Ama bence otomobilin geleceği elektrikli motorlarda. Pil şarj süresini artırmak için büyük bilimsel çalışmalar var.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bir anket yapılsa sorulsa benzinin şu anki halinden daha verimlimi yoksa lpg nin şu anki halinden daha verimlimi olmasını isterdiniz diye eminim açık ara lpg denirdi. Bu bilgiler her ne kadar beni çok tatmin etmesede parmaklarınıza sağlık.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bir anket yapılsa sorulsa benzinin şu anki halinden daha verimlimi yoksa lpg nin şu anki halinden daha verimlimi olmasını isterdiniz diye eminim açık ara lpg denirdi.

 

Denmezdi :) Kendi adıma motor performansını düşüren, patlama riski taşıyan, motor ömrünün içine eden bir yakıtı ucuzda olsa tercih etmem.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Birden fazla mesajlarım alıntılandığından sırasıyla cevap vermek istiyorum.

 

Zamanında buharlı motorlar varkende benzinli motorlar için aynı şeyi söylemişlerdir. 100-150 dereceye dayana bilen motor nasıl olurda 2000 derece sıcaklıkla çalışır motor erir yahu. İlk üretilen bilgisayarın büyüklüğü hakkında bilgisi olan varmı?

 

İskambil abi, 2000 derece konusu nasıl açıldı bilmiyorum, fakat anlık alev sıcaklığı ile silindir yüzey sıcaklığı farklı şeylerdir. Anlık alev sıcaklığı yakıtın tepkime sıcaklığıdır 1500-2000 derecedir. Fakat motor içindeki yanma o kadar kısa sürede oluyor ki, silindir duvarlarının maruz kaldığı sıcaklık çok daha düşüktür. Zaten bu sıcaklığı düşürmek ve motorun üretildiği malzemenin yapısının değişmemesi için (mikro hücre yapısı) soğutulmaktadır.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Şahsen ben verimi yükseltilmiş buna paralel olarak performansı artmış motorla daha uymlu hale gelmiş extra kullandıkça motorun ömrünü uzatan benzine görede daha ucuz olmuş bir lpg yi tercih ederdim. Her ne kadar bu şu an şirketlerin elinde olsada beklemekten başka ne gelir elden.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

yada redstone78 in bu iletisini. Lpg nin benzinden daha yanıcı daha güçlü ancak daha verimsiz olduğu bir aşikar. Ancak bu verimsizliğin giderilmesinin imkansız olmasına ben katılmıyorum.

 

LPG benzinden daha yanıcı değildir. Yanıcılıkla yanma enerjisi farklı şeylerdir.

LPG'nin oktan sayısı benzine göre çok daha yüksektir. Daha verimsizdir çünkü benzin ile çalışacak motora farklı bir yakıt ile çalıştırılmak zorunda bırakılınca tabiki de daha verimsiz olacaktır. 

Aslında LPG'nin oktan sayısı yüksek olduğundan buna göre sıkıştırma oranı artırılmış bir motor kullanılsa belki benzinden bile verimli olabilir, fakat üretmiyorlar işte.

 

Redstone un dediğine laf yok, fakat 300-500 bin km. lpg de kullanılan taksilerde sorun çıkmayıp da neden bazı araçlarda problem çıkıyor? Hidrolilk sübap iticilerin de belirli bir sınırı var görevlerinin. LPG subap boyunu uzatıyor, ve hidrolik iticiler imkanları dahilinde müdahele ediyor duruma fakat sınırdan fazla olan büyümelerde sıkmaya başlar. İşte bu noktada da subapların kontrol edilip gerekirse fincanlarının değiştirilmesi gerekmektedir. 

 

Doğru ayar ve düzenli subap ayarı ile uzun süre gidecektir motor.

Bu verimsizliği giderecek bir teknoloji bulsak zaten bundan çok daha verimli bir yakıt olan benzini kayıpsız yakmaya çalışırız. Ve çok daha büyük bir enerji elde ederiz.

 

Üstelik yanma sıcaklığı çok daha düşük olduğu için motor ömrümüzde çok daha yüksek olur.

 

Skyaktif denen sistem bunu hedefliyor zaten.

 

Yanan benzinin ancak %40 ını kinetik enerjiye çevirebiliyoruz. %60 kadar büyük bir kayıp var. Mazda bu kaybın azaltılmasına odaklanmış.

 

LPG ise enerji olarak çok daha fakir. Bunu kazanmaya çalışmak çok daha zengin bir yakıt önümüzde dururken mantıklı değil.

 

Üstelik LPG de carbon türevli bir yakıt.

 

Benzinli motorlar için elde edilen yanma verimi maksimum %35'dir. Aynı zamanda motorun hacimsel verimi de %80-90'lardadır.

Motordan tekerleklere gelesiye kadar da sürtünme kaybı (tam olarak hatırlayamıyorum) aşağı yukarı %30-40. 

%90*%35*%40=%12.6 benzinden tekerleğe gelen güç

Bir anket yapılsa sorulsa benzinin şu anki halinden daha verimlimi yoksa lpg nin şu anki halinden daha verimlimi olmasını isterdiniz diye eminim açık ara lpg denirdi. Bu bilgiler her ne kadar beni çok tatmin etmesede parmaklarınıza sağlık.

 

LPG derdim ben de fakat benzinin sürüş zevki başka. Keşke benzin verimi artırılmış uzun yolda 3 lt civarında yakan bir araç üretseler kesin alırdım. :)

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 

 

Benzinli motorlar için elde edilen yanma verimi maksimum %35'dir. Aynı zamanda motorun hacimsel verimi de %80-90'lardadır.

Motordan tekerleklere gelesiye kadar da sürtünme kaybı (tam olarak hatırlayamıyorum) aşağı yukarı %30-40. 

%90*%35*%40=%12.6 benzinden tekerleğe gelen güç

 

Durum dahada vahim yani. Mazda bu işe odaklanmış bu kayıpları %20 daha düşürsek inanılmaz az benzinle inanılmaz performanslar elde eden araçlar yapabiliriz.

 

Umarım mazda bunu başarır. Bu işe 9 milyar dolar yatırdılar malum.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

İşte tamda bu noktada sorunlar başlıyor. Lpg de doğru ayar söz konusu bile değil. Bunu 12 kez teknik servise 17 kezde lpg montaj ayar servisine ayar için gittikten sonra anladım ve çareyi zengin gaz da buldum okuduğum kadarıyla o da bir dizi sorunlara yol açacak. Kullanmaya devam koptuğu yere kadar.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

İşte tamda bu noktada sorunlar başlıyor. Lpg de doğru ayar söz konusu bile değil. Bunu 12 kez teknik servise 17 kezde lpg montaj ayar servisine ayar için gittikten sonra anladım ve çareyi zengin gaz da buldum okuduğum kadarıyla o da bir dizi sorunlara yol açacak. Kullanmaya devam koptuğu yere kadar.

 

Nasıl doğru ayar söz konusu değil abi? STFT sürekli dalgalanma yapar normal. Benzinde bile doğru ayarı tutturmak için ECU 40 takla atıyor. :D Mevsimden mevsime değişiyor tabi ayar. Düşük devirlerde sıkıntı yok da, 3bin devir ve üstünde ayarın düzgün olması çok önemli, yolda test edip buna göre ayar yaparak bu devirlerdeki ayar düzgünleştirilebiliyor. Torque Pro & ELM327 başlıklı bir konu açmıştım orada stft-devir grafiğine bakabilirsin abi, ayardan önce fakir, ayardan sonra tam ayarında oldu. Yakıt ekonomisi de düzeldi. 

 

Zengin gaz ayarının ne tür zararı var? Fakir gaz ayarı, silindir içi sıcaklığı artırdığından NOx emisyonunu artırıyor, bu da katalitik konvertöre zarar veriyor uzun vadede. Fakat zengin gaz ayarında NOx emisyonu az, COx emisyonu fazla oluyor. Benzin gibi olmadığından LPG kurum da oluşmuyor, tork konvertör tıkanmaz böylece. Arada uzun yolda 15-20 dakika benzinde 5bin devir çevirince de motor kendisine gelir. :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

LPG güvenilir bir yakıt değil. Parlama ve patlama sıcaklığı düşük. Kazalarda arabanın infilak etme riski var. Sızdırmazlık vb sorunları da mevcut. Kapalı garajlara girmesi dünyanın her yerinde yasak.

 

Arabanın çekişini düşürüyor. Motor ömrünü azaltıyor. Dünya pazar payı da sınırlı. Bu nedenle otomobil üreticileri genelde bu alana girmek istemiyorlar.

Benzin ya da dizel yakıtta aracın infilak etme ihtimali yok mu? Yeni nesil common rail lerde yakıtın kaç bar basınçla hazır bekletildiği konusunda bir bilginiz var mı? Neye göre güvenilir bir yakıt değil? Benzine oranla kaç derece farkla parlıyor? Çekişini düşürüyor motor ömrü azalıyor klişelerini artık geçelim onlar doğan şahin kartal vs için geçerliydi. Adam gibi kullanılır ise adam gibi yakıt ama bizim ülkede hiçbirşey adam gibi değil, o yüzden uzun uzadıya Lpg ile ilgili yazmayacağım, yazdığım postlar aratılınca bulunur.

Şu linkleri bir inceleyin ;

 

http://www.holden.com.au/about/innovation/ecoline/lpg

http://www.holden.com.au/cars/commodore/sedan-range/evoke

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 

Firmanın iddiası bu :)

 

Bilimsel veriler pek böyle demiyor. Benzin hala alternatifsiz.

 

Ama LPG kullanılmaz değil ekonomik veriler gözönüne alınırsa eksi yönler görmezden gelinebilir yada kabul edilebilir.

 

Çok fazla km yapılıyorsa, benzin masrafı bütçeyi cidden zorluyorsa yapılacak bir şey yok.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Firmanın iddiası bu :)

 

Bilimsel veriler pek böyle demiyor. Benzin hala alternatifsiz.

 

Ama LPG kullanılmaz değil ekonomik veriler gözönüne alınırsa eksi yönler görmezden gelinebilir yada kabul edilebilir.

 

Çok fazla km yapılıyorsa, benzin masrafı bütçeyi cidden zorluyorsa yapılacak bir şey yok.

 

Hangi bilimsel veriler? Yahu ben bilimin ta göbeğindeyim, LPG yakıtlı motorlar üzerine saatlerce deney yapmışım, tez yazmışım, sizin söyledikleriniz tipik forum muhabbetleri standartlarından ileriye geçemiyor malesef. Biraz Japonya, Kore, İngiltere, Hollanda'nın olaya bakış açısını ve bilimselliğini araştırın, firmaya takılı kalmayın...

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Yahu ben bilimin ta göbeğindeyim, 

 

Bu forumda herkes bilimin göbeğinde... 1,5 motorlu arabalarla 240 yada 260 yapan mı istersin hepsi burada ve bilimsel

 

Tamam o zaman siz tüplüye devam. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

LPG sistemine 'tüplü' diyen zihniyetlerle tartışmak prensibim dışıdır zaten. Sizi de burada zorla tutan yok ayrıca.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

LPG sistemine 'tüplü' diyen zihniyetlerle tartışmak prensibim dışıdır zaten. Sizi de burada zorla tutan yok ayrıca.

 

Bana foruma üye olan bir daha çıkamaz mazda'dan başka arabaya binemez dediler vallahi :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş


×
×
  • Yeni Oluştur...