Yazan:
Mümin
Arkadaşlar pek sıkılmadan okuyacağınızı düşündüğüm bir inceleme yazısı. Aklı önce paradan geçen bir millet olarak (haliyle) peşin peşin söyleyeyim. Araç için Devletimiz %15 ÖTV alıyor. Yani 150000 TL yi pek fazla geçmemesi gerekiyor. Menzili uzatılmış versiyonu olsa ve yeterli sarj istasyonu kurulu olsa satın alınabilecek araçlar arasında mıdır sizce ? En azından Auris ten yakışıklı değil mi ?
Artık direnmeye gerek yok, tahmin edeceğinizden kısa bir süre içinde elektrikli ve otonom araçlar dünyaya hâkim olacak. Bu yüzden bizim gibi otomobil tutkunlarının da yavaştan sesin ve ileri aşamada sürücünün de denklemden eksileceği araçlara, yani geleceğe alışması gerekiyor.
Dünyanın en çok satan elektrikli aracı Nissan Leaf'in ikinci jenerasyonu daha fazla otonom özellik, daha çok güç, daha güzel görünüm ve bir dizi yeni teknoloji ile geldi. Bunun üzerine biz de Nissan'ın Japonya'daki Oppama kentinde bulunan test merkezine giderek yeni aracı test ettik.
İlk izlenim
Leaf, 2009 yılında Nissan'ın o zamanlar henüz keşfedilmemiş bir pazar olan elektrikli araç kategorisine attığı ilk adımı temsil ediyordu. Egzotik tasarımı ve sadece 160 km menzili ile araç 8 senelik ömründe 280 bin satışa ulaştı. İkinci nesilde ise daha geleneksel bir tasarıma ve eski nesille yaklaşık aynı boyutta olmasına rağmen 400 km'ye ulaşan menzil sunan bataryalara geçildi. Voltaja göre 8 (220 V) veya 16 saatte (110 V) şarj edilen ünite hızlı şarj opsiyonuyla 40 dakikada %80 kapasiteye kadar doldurulabiliyor. Nissan'a göre Leaf'in nevi şahsına münhasır platformu ileri aşamada bir "aileye" ev sahipliği yapabilecek.
Nissan mühendisi Hiroyuki Furuya'ya göre elektrikli araçların artık çarpıcı görünmesine gerek kalmadığı için tasarımda "şok etkisi"nden vazgeçilmiş.
"İlk nesilde dikkat çekmemiz gerektiği için aracı farklı bir dil ile tasarladık."
Aslına bakarsanız yeni nesil Leaf geleneksel bir hatchback'ten pek farklı görünmüyor. Modern ancak Nissan'ın diğer modellerine (Micra ve Pulsar) pek uzak olmayan dizayn göze hitap etmeyi başarıyor. Siyaha boyanan C sütunu, tavan ve bagaj kapağı bizim hoşumuza gitti. Tabii ki tasarım önemli fakat Leaf, bunun yanında işlevselliği de elden bırakmıyor. Yeni jenerasyon model 0.28'lik aerodinamik katsayısı ile öne çıkıyor.
Yeni 40 kWh'lik bataryalar öyle güzel gizlenmiş ki hafifçe yükselmiş taban haricinde kendisini kabinde hissetmek mümkün değil. Leaf, elektrik motorlarını besleyen bu ünitelere rağmen 4 yetişkin ve 1 çocuğa yer sağlayabiliyor. Sürücü koltuğunu 2 metrelik boyuma göre ayarladıktan sonra hem baş, hem de diz mesafesi anlamında arka koltukta rahat olduğumu söylemeliyim. Ayrıca bagaj da böylesi bir hatch için yeterince geniş (435 litre) ve kolay ulaşılır cinsten.
Ana rakibi Toyota Prius hibrit olan Leaf'in kabini kaliteli fakat Prius gibi lüks değil. Kapı panelleri ve ön konsolda sert plastik var ancak hissiyat güzel. Direksiyon simidi ise diğer Nissan modellerinden tanıdık. Kötü yöndeki fark ise Leaf'in direksiyonda sadece yükseklik ayarı sunması. Bu konuda Furuya'ya soru sorduğumda kendisi hafiften utandı ve benden özür diledi - "Bu problemin farkındayız, ilgileneceğiz."
Markanın Güney Amerika'da sunduğu küçük crossover Kicks'e benzeyen diğer özellikler ise analog hız göstergesinin yanında yer alan 7" TFT ekran, Apple CarPlay bağlantısı sunan 7" boyutlu bilgi eğlence sistemi ekranı, 360 derece kamera sistemi.
Nissan'ın Pro Pilot Park adlı yeni otonom park sistemi de araçta yer alıyor. Bu sistemin diğer park asistanlarına göre en büyük avantajı, park yeri algılamak için etrafta diğer araçların bulunmasına ihtiyaç duymaması. Leaf, paralel ve dikey park yapabiliyor ve seçiminize göre işlemi gerçekleştiriyor. Multimedya ekranında istediğiniz park noktasına tıklayıp otomatik park butonuna basılı tuttuğunuzda araç işi kendisi hallediyor.
Bu, aracın etrafına yerleştirilen 12 ultrasonik sensör ve 4 yüksek çözünürlüklü kamera sayesinde mümkün oluyor. Bu elemanlar aynı zamanda yarı otonom sürüş sistemi Pro Pilot'a da bilgi yolluyor.
Sürüşü nasıl?
Kontrolü önce Pro Pilot sistemi aldı. Bir Infiniti modeli ardında Nissan pistine çıktık ve tek yaptığım ellerimi hafifçe direksiyon üzerinde tutmaktı. Leaf, önümdeki araçla gerekli mesafeyi korudu ve hızını sabit tuttu. Hatta kendi başına durdu, gaz pedalına ufacık bir dokunmamın ardından ivmelenme işlemini de devraldı. Sistem, kullandığım diğer yarı otonom araçlardan farklı olarak 30 ile 100 km/h arasında çalışıyor ve kendi başına viraj alabiliyor. Üstelik sadece hafif dönemeçleri değil, bildiğimiz virajlara da doğru ve güzel tepki veriyor. Tek gereken ellerinizi direksiyon üzerinde tutmanız ki bu da yasal nedenlerle çünkü Leaf, teorik olarak buna bile ihtiyaç duymuyor.
Sonra sürüş sırası bana geldi ve Leaf'in bu alanda da bir yeniliği var. Konsoldaki bir düğme ile aktif edilen e-Pedal sistemi gaz pedalından ayağınızı çektiğinizde 0.2 g'ye kadar bir negatif ivme ile yavaşlayıp durmasını sağlıyor. BMW i3'te bulunan sisteme benzeyen bu teknoloji Alman modelden daha "frenleme" odaklı ve Leaf'te kendisini kapatabiliyorsunuz. Nissan bu özellik ile sürüşün %90'ında fren pedalına basmanın önüne geçmeyi hedefliyor. Aslına bakarsanız pistte fren pedalına dokunmadan 2 tam tur atabildim. Pedalın orada bulunma nedeni de tabii ki 0.2 g'den daha fazlasına ihtiyacınız olacağı durumlar. Sistemin sağladığı kolaylığa çok kolay adapte olduğumu da belirtmeliyim.
Yeni Leaf'teki bir diğer güzellik ise eskiye oranla daha güçlü olan elektrik motoru. 150 bg güç, 320 Nm tork sağlayan araç oldukça çevik ve pürüzsüz. Elektrik motorunun doğrudan gelen %100 torkuyla kararlı şekilde ivmelenen araçta hız göstergesinde ibre bir turbo benzinli motor gibi yukarı çıkarak sürücüyü mutlu ediyor - üstelik süreç boyunca hiç ses yok. Pistte 80-120 km/h hızlanmasını sadece birkaç saniyede tamamladım; bu da sollama işleminin "gerçek hayatta" zor olmayacağını gösteriyor.
İyi performansa rağmen Nissan'ın önceliği konfor. Süspansiyon yumuşak ve sessiz ancak araç buna rağmen yola iyi oturuyor. Japonya'daki test pistinde Leaf ile gayet oturaklı sürüşler gerçekleştirdim. Yüksek süratte sadece biraz rüzgâr ve lastik sesi var fakat kabine rahatsız edici boyutta bir gürültü girmiyor. Hızlı slalom testinde Leaf'in ardışık virajlarda ciddi şekilde yatma eğiliminde olduğunu gördük ancak bu, iyi sürüşü ve yol tutuşunu çok kötü etkilemiyor.
Satın almalı mıyım?
Eğer bir elektrikli araç arıyorsanız cevap kesinlikle evet. Yeni Leaf, selefine oranla ciddi bir gelişim sergilemiş. Artık daha güzel görünüyor, daha konforlu, sürüşü daha iyi ve menzili ikiye katlanmış durumda. Yarı otonom sistemler iyi çalışıyor ve e-Pedal, şehir içi trafik için ideal.
Japonya'da yeni nesil elektrikli hatchback modelinin satışları 2 Ekim itibarıyla başladı ve araç şimdiden 19 binin üzerinde sipariş aldı. Fiyar ise 3,990,600 Japon Yeni, yani yaklaşık 136,050 TL.
kaynak