Jump to content

Rölanti


Misafir
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Rölanti kelimesi dilimize Fransızca "Ralenti" kelimesinden geçmiştir. Tanım olarak ise motor çalışır halde aracın hareketsiz durumda olması demektir. Aracın rölanti durumda olması ise farklı motor tiplerine ve markalarına göre değişmekle beraber motor devrinin genelde 500 ile 1000 devir/dakika arasında olmasıdır. Zaten bu devirlerin altında motorun çalışması durumunda tekleme ve durma ihtimali doğar.
 

Rölanti durumundayken mümkün olan en az devri çevirerek çalışması gereken motor, krank milindeki dönme eylemini pistonların yukarı aşağı hareket etmesi ile sağlayabilir. Pistonların yukarı aşağı hareket etmesi ise ancak yanma sonucu gerçekleşir. Yanma demek yakıt tüketimi demektir. Sonuç olarak araç durağan ise ve motor çalışıyorsa yakıt tüketimi gerçekleşir.

Diğer taraftan araç hareketliyse ancak ayak gazda değilse motor yine en alt devirde çalışır. Ancak enjektörlü araçlar yakıt tüketmez. Bunun nedeni ise pistonların yanma sonucu değil aracın hareketi sonucu boşta hareket etmesindendir. Hatta vites küçültüldüğünde motor freni meydana gelir ve devir artar. Motor 5000devir/dakika veya üstüne bile çıksa yine boşta çalışır ve yakıt tüketmez.

Motorun rölantide kalabilmesi için ihtiyaç duyduğu yakıt, araç herhangi bir yol almadığı için saat bazında ifade edilir. Motorun tipine, hacmine ve silindir sayısına göre, ayrıca klima çalışıp çalışmadığına, ortam sıcaklığına ve motor sıcaklığına göre de değişebilmektedir.Genellikle motorlar  rölanti durumunda saatte 0.3 litre ile 2.5 litre arasında yakıt tüketirler.

Not: Otomatik şanzımana sahip araçlarda D konumunda iken tork konvertörü devreye girer ve belirtilen değerlere yaklaşık 0.3 - 0.5 litre / saat ekleme yapılması gerekebilir. Otomatik şanzımana sahip bir aracınız varsa anlık tüketim kısmını açarak araç rölantideyken hem P konumuna hem de D konumunda bu ekranı izlerseniz farkı görebilirsiniz.

Bu sistem rölantideki yüksek tüketim değerleri nedeniyle ortaya çıkmıştır. Aracın durduğunu hissettiği anda motoru kapatır ve herhangi bir pedal ve direksiyon hareketinde motoru hızlıca tekrar çalıştırır. Gün geçtikçe birçok araçta standart hale gelmektedir ve ciddi yakıt tasarrufu sağlama potansiyeli vardır. Her ne kadar biraz rahatsız edici bir çalışma tarzı olsa da fosil yakıtların tüm dünyada azalmasının da etkisiyle 5-6 yıl içerisinde tüm yeni araçlarda standart olması muhtemel görünüyor. Türkiye gibi yüksek miktarda enerji ithal eden bir ülkede ise kesinlikle zorunlu olması gereken bir donanım olduğunu düşünüyoruz.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

22 dakika önce, NoooFearrrr :

Sanırım son paragraf start-stop sistemini anlatıyor.

Evet Gürhan bey. Alıntı yaparken o kısmı almamışım. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...