Jump to content

Hangi Renk Antifriz Daha İyi ?


Misafir
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Antifrizin aslında bir alkol türevi olduğunu "Antifriz nedir?" başlığı altında görmüştük. Alkol ise renksizdir ve su ile karıştırılınca da bu özelliği değişmez. Ancak piyasada yeşil, mavi, pembe, kırmızı, turuncu ve benzer renge sahip farklı markaların antifriz ürünlerini görmek mümkündür. Antifrizin renginin farklı olmasının tek nedeni ise ayırt edilebilir olması amacıyladır. Hangi tip ve özellikteki antifriz olursa olsun aslında görünümü şeffaftır ve sistemde oluşabilecek bir sızıntıda fark edilebilir olması ve su olmadığının anlaşılabilmesi için renkli olarak üretilirler. 

 

Diğer taraftan farklı renklere sahip olmasının nedeni de hangi tip ürünü kullandığımızı bilmemiz açısından önemlidir. Her ne kadar konunun devamında işleyecek olsak da farklı renklerdeki antifriz ürünlerini karıştırmak sakıncalı olabilir ve bu da ancak farklı renkler sayesinde ayırt edilebilir. Kısacası antifriz aslında şeffaftır ve içindeki katkılar ve maddeler antifrize rengini vermez. Bu renkler üreticiler tarafından antifrizin fark ve ayırt edilebilmesi için eklenmektedir.

Piyasada farklı markaların farklı renklere sahip antifriz ürünleri vardır ancak burada renk bazen yanıltıcı olabilmektedir. Her ne kadar Avrupa ve A.B.D'de antifriz ile ilgili standartlar daha disiplinli bir şekilde uygulanıyor olsa da ülkemizde maalesef bu konuda boşluklar var ve bu nedenle de renk yanıltıcı olabilir.

Örneğin; Kırmızı antifriz almak istiyor olabilirsiniz ve tanınmamış bir markanın ürünü bu renkte oldukça ucuz bir fiyatla satılıyor olabilir. Yukarıdaki başlıkta bahsettiğimiz gibi antifrizin rengini içindeki katkılar vermez ve sonradan üreticiler tarafından ayırt edilebilmesi için renk eklenir. Bu nedenle siz kırmızı antifriz aldığınızı sanırken aslında yeşil antifriz özelliklerine sahip oldukça ucuz bir ürünü satın alıyor olabilirsiniz.

Yukarıdaki başlıkta da belirttiğimiz gibi antifriz rengi yanıltıcı olabilir. Bu nedenle de antifrizin rengine değil tipine odaklanmak gereklidir. Temel olarak 4 tip antifriz mevcuttur. 

·       Inorganik Antifriz (IAT - Inornagic Acid Technology)

Bu tip antifriz genellikle açık-parlak yeşil renge sahiptir ve uzun yıllardır kullanılmaktadır. Fosfat ve silikat içeriğe sahiptirler. Fosfat içerik demir için koruyucu bir maddeyken silikat içerik alüminyum için koruyucu bir maddedir. Motor bloğu demirden imal edilen, silindir kapağı ve soğutma sıvısının geçtiği bazı parçalar da alüminyumdan imal edilen motorlarda istenilen korozyon korumasını sağlar. Özellikle de sirkülasyon pompası alüminyum imalat olan motorlarda kullanımı önemlidir. Diğer taraftan özellikle Avrupa'da kullanılan suların sertlik derecesi yüksek olduğu için Fosfat içerikte çökelme meydana gelebilir ve bu nedenle de özelliğini yitirerek demir malzemeyi koruma özelliği azalabilir.

Silikat ise uzun süre kullanılmadığı zaman çökme yapar ve bu da alüminyum malzemenin korunmasını engelleyebilir. Bu nedenle %50-%50 oranında kullandığınız inorganik antifrize karıştırdığınız suyun niteliği oldukça önemlidir. Suyu sert olan bir bölgede yaşıyorsanız bu durum motorunuzun demir içeren aksamlarının zamanla paslanmasına neden olabilir. Üzerine bir de aracınızı uzun süre kullanmıyorsanız alüminyum parçalar da korozyona karşı korunmadan yoksun kalabilir. İnorganik antifrizler kullanım tarzına göre 40.000km-50.000km veya 2 yıla yakın ömre sahiptirler. Aynen motor yağında olduğu gibi bu süre geçirilirse kullanım özellikleri azalır ve soğutma sistemine zarar verebilirler. Bu nedenle de kullanım süresine dikkat etmek şarttır ve belirli aralıklarla değiştirmek gerekir.

·       Organik Antifriz (OAT - Organic Acid Technology)

Fosfat ve Silikat gibi suyun sertliğinden ve uzun süre kullanmamaktan etkilenebilen içerikler organik antifrizlerde bulunmaz. Bunların yerine 2-EHA asit ve diğer bazı organik asitler içerirler. Kullanım ömürleri 5 yıl veya 200.000km'dir ancak fosfat ve silikat katkıları olmaması nedeniyle motora karşı inorganik antifrizler kadar iyi nüfuz edemezler ve korozyon korumaları da bu nedenle daha düşüktür. Geç nüfuz eden ancak uzun süre koruma sağlayan organik antifrizler üreticiye göre çok farklı renklere sahip olabilir. Turuncu, koyu yeşil ve pembe renklerine sahip olup aynı özelliklere sahip organik antifriz markaları ile karşılaşabilirsiniz.

 

·       Hibrit Organik Antifriz (HOAT - Hybrid Organic Acid Technology)

Hybrit yani Türkçe olarak melez eklentisinden de anlaşılacağı gibi HOAT tipindeki antifrizler organik ve inorganik antifrizlerin karışımıdır denilebilir. Özellikle Avrupa gibi sertlik derecesi yüksek suya sahip olan bölgelerde fosfat yerine organik bileşenler kullanılırken alüminyum korumasında oldukça iyi olan silikat gibi inorganik bileşenler de Hibrit antifrizlerde bulunur. 2-EHA asitleri yerine de diğer bazı organik asitlere sahiptir. Silikat ayrıca soğutma sisteminde bulunan küçük çizikleri de kapatma görevine sahiptir. Sarı veya turuncı renge sahip olabildikleri gibi kırmızı ve pembe renkleri de vardır.

·       Nitritli Organik Antifriz (NOAT - Nitrited Organic Acid Technology)

Organik antifriz içerisine ömrü daha da arttıran nitrit ve molibdenyum gibi bileşenler eklendiği zaman antifriz ömrü 1 milyon km'ye kadar çıkabilmektedir. NOAT antifriz diğer tiplere göre katkıları nedeniyle daha pahalıdır ve genellikle 3 vardiya ve 24 saat çalışan kısa sürede çok fazla yol kateden kamyonlarda veya sürekli olarak çalışan iş makinalarında kullanılmaktadır. Kırmızı ve koyu pembe gibi renklere sahip olabilmektedir. 

 

Antifrizin rengi ve tipi ne olursa olsun içlerindeki katkının esas amacı motorun korozyona karşı daha iyi korunmasını sağlamak ve değişim aralıklarını uzatmaktır. Geç donma veya daha yüksek ısıda kaynama gibi özelliklerini etkilememektedir. Bu fonksiyonlar tamamen su oranının karışım miktarı ile alakalıdır. Ancak piyasada sanki bu renkler daha iyi soğutmayı ve geç donmayı sağlıyor gibi bir algı yaratılmaktadır ve bu yönde organik antifrizlerin daha iyi olduğu düşüncesi hakimdir.

Diğer taraftan günümüzde alüminyum malzemeler motorlarda çok daha sık kullanılmakta ve bu nedenle de silikat katkılı antifrizlerin önemi daha da artmaktadır. Zaten bu nedenle de otomobil üreticileri genellikle silikat katkısı da olan hibrit tipteki, ömrü daha uzun organik antifrizleri (HOAT) tercih etmektedirler. Ancak bunun esas nedeni suyun sertlik derecesi nedeniyledir. Bulunduğunuz bölgedeki suların sertlik değeri düşükse ve aracınızı sık kullanıyorsanız daha ucuz ve genelde yeşil renkli olan inorganik antifrizleri seçmenizde hiçbir sakınca yoktur. Ancak aracınızı uzun süre kullanmıyor ve de bulunduğunuz bölgedeki sular sert ise genelde pembe ve kırmızı olan hibrit ve organik antifrizleri tercih edebilirsiniz. Ancak her şeyden önce aracınızın kullanım kılavuzunda bulunan üreticinin tavsiye ettiği antifriz tipini seçmenizde her zaman fayda vardır.

Not: Genellikle mavi renge sahip olan propylene glycol esaslı antifrizler sağlık açısından çok daha zararsızdır ve genellikle gıda ve canlılar ile yakın teması olan sektörlerde kullanılır. 

 

Kaynak : http://www.sekizsilindir.com/2016/10/hangi-renk-antifriz.h

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Hımmmm...

Bu yazımı altımda şort, üstümde tişört ile yazdığımı belirtir ve bu şekilde bir mevsimsel avantaja sahip birisinin de antifiriz' e ihtiyacı olup olmadığını merak ederim ^-^

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

7 dakika önce, arman-1999 :

Hımmmm...

Bu yazımı altımda şort, üstümde tişört ile yazdığımı belirtir ve bu şekilde bir mevsimsel avantaja sahip birisinin de antifiriz' e ihtiyacı olup olmadığını merak ederim ^-^

Abi antifirizi direk mevsim koşullarına bağlamak yanlış olur. Her aracın soğutma sıvısı olarak antifirize ihtiyacı vardır. Daha uzun ömürlü bir radyatör ve sağlıklı bir soğutma için antifiriz şarttır.

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Suyun korozyon etkisini sıfırlar antifriz. Fazla antifriz de zararlı, fazla su da. Soğutma suyu değiştirmeyip eksilttikçe su ekleyenlerin araçlarını görüyoruz, paslanıp tıkanmalar oluyor.

Antifrizin fazlalığının zararı donma sıcaklığı artıyor. %50-%50 karışımken donma sıcaklığı en düşüktür. Antifriz oranı arttıkça veya su arttıkça donma sıcaklığı yükselir. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Sonuç itibariyle bizler Türkiye şartlarında araçlarımızda hangisini kullanmalıyız ? Yoksa serviste ne çıkarsa bahtımıza deyip kafa yormamalımıyız ?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

50 dakika önce, av.oguzhan :

Sonuç itibariyle bizler Türkiye şartlarında araçlarımızda hangisini kullanmalıyız ? Yoksa serviste ne çıkarsa bahtımıza deyip kafa yormamalımıyız ?

Yeni araçlarda FL22 yazıyor kapakta ama bulması zor sanırım.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 2 yıl sonra ...

Bugün BIM magazalarinda Autoware marka -35. C ve 3000 ml antifriz 19.90 TL fiyatla satiliyor.  Eger düsünüyorsaniz acele etmelisiniz çünkü BIM ürünleri az sayida getiriyor.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 6 ay sonra ...

Buradan anlaşılan şu. Fl22 geç sürede değişen bir antifriz. Yani organik asit teknolojisine dayanan bir yapısı var. Fakat yeni pembe antifrizlerde lobrid denen bir teknoloji var. Lobi teknolojisi ile birlikte organik antifrizlere az miktarda inorganik (silikat) katılarak alüminyun parçaların koruması daha iyi sağlanıyor. Japonlar silikat yerine fosfatı tercih ediyor. Fakat aldığımız antifrizlerde hem fosfat hem silikat yoksa alaşımları neyle koruyacağız? 

Yeni nesil otomobil parçalarında hafif diye alüminyuma fazla yer veriliyor. Özellikle radyatörde. Su pompası da dahil buna. Az miktarda, iyi ayarlanmış silikat içerikli antifrizlerin zararı olsa, sanırım vag ve man grubu, avrupadaki tüm markaların servisleri motul g13 kullanımından vazgeçerdi. 

Öğlene kadar yabancı forumları okuyorum. Net bir Bilgi kimsede yok. Motul g13’te eser miktarda silikat ile su kanallarında tahribata zarar vermeyeceğini düşünüyorum. Kanalları tıkayacak kadar değildir. Umarım yanılmıyorumdur. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...