Jump to content

Sedan vs. Hatchback - Hangisin Yol Tutuşu Daha Üstün?


Mehmet Özdemir
 Paylaş

Sizce Hangi Aracın Yol Tutuşu Daha İyidir ?  

110 oy

  1. 1. Sizce Hangi Aracın Yol Tutuşu Daha İyidir ?

    • Sedan
      77
    • Hatchback - HB
      33


Tavsiye Edilen Mesajlar

1 saat önce, kindness :

ben bu konuda @Zealot 'un bilimsel teoremini mantıklı buluyorum.. :D 

"HB aracın yol tutuşu iyi olmasa ralli araçları HB olmazdı" 

teşekkür ederim kanks =))

 

arkadaşlar  soru  hangi araç daha iyi yol tutar..

cevap olarak da  aerodinami ye rüzgara  falan kaymışsınız..   

viraja girerken zaten olay en basit prensipe göre genel kütleden bağımsızdır. dışarı çeken kuvvet m. V'2 /r    yerde tutan kuvvet k. m.g    m ler gider..   

 

yani arkası sağlam , önü şöyle bagajı yukarı açılıyor filan bunlar çok minimal hesaplar.. öyle  ki lastikleriniz 3 ay daha taze olsun.. hepsinden daha iyi yol tutar araç..

rüzgar mevzusuna hiç girmenize bile gerek yok..

hb ve sedan arabalara bakarsak    , arka aksın gerisinde istenmeyen bir ağırlık var..  bu aracın merkezine doğru bir moment oluşturuyor. dezavantaj dır    hatta aynı arabanın bagajına 300 kg koyup viraj almayı deneyin.. koparsa bir daha toparlanmaz.   ön ve arka aks ın dışındaki ağırlıklar iyi değildir..  bu sebeple aks aralığını açmaya çalışır herkes..   ne kadar aks aralığı açıksa  yani ön tekerlek arka tekerlekten ne kadar uzaktaysa  sürüş dinamikleri yüksektir..  bunu yapmak için bazı sınırlandırmalar var ama..  özellikle önde..

önden çekişi aracınızın ön tekerleklerini sadece ve sadece motoru konumlandırdığınız eksene koyabilirsiniz. (Renault Toros hariç)  arkadan çekişli araçlarda ise farlara yakın koyabilrsiniz.. ROADSTER lerin sürüş zevki de buradan gelmektedir..  çok uzakta ön tekerler.. arka aksın en sonuna yerleştirilmiş arka tekerlekler..  ve bu arka tekerleklerden geride kalan az ağırlık...  

 

ben uygulamalı merak ediyorum diyen varsa  buyursun gelsin..  her zaman kapımız açık. yerimiz belli =)

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

4 saat önce, vethekim :

hb aracın soyle bir artısı var. viraj içinde yanal kuvvetlerden sedana nazaran daha az etkileniyor. viraj içinde aracın ağırlık transferini iyi anlayıp arka tekerleklerinin hafif sınırlı kaymasına izin verirsen araç gidiş çizgisini çok rahat geri kazanıyor. sedan araçta biraz daha zor bu durum. tabi hb araçta hız limitlerini aşırı zorlarsanız ( limitler dahilinde pilotaj her şeydir ) aracın takla atma riskini biraz daha fazla.

burada hb-sedan kıstasından daha ziyade altındaki makinanın mekaniğini iyi bilmek ve ileri düzey sürüş teknikleri hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olmamız lazım.zira düz yolda son bir haftadır 7. kazayı gördüm (1-2km bir alan). ne yazık ki bazıları ölümlü kaza idi.

Takla konusunu düzeltelim, günümüzde Avrupada satılan hb'lerin yolda,  yol lastikleri ile takla atma riski yok. Ancak pist asfaltı gibi çok tutan asfaltta, sıcak semi slick veya slick lastiklerle ve alçaltılmış süspansiyonla, özellikle ağırlık transferlerinde takla durumu olabilir. Yani std binek araçla 220 ile giderken direksiyonu 90c çevirip el freni çekseniz de takla atamazsınız, cayır cayır kayarak durursunuz. Mazda ile değil ama başka araçla kendim Ankara hipodromda yaptım oradan biliyorum :)

Konuya gelince, bazı araçlarda Hb kasalar, bazılarında sedanlar daha iyi yol tutabilir, genelde yol tutuşu belirleyen etmen aracın sedan veya hb olması değil, yapılan ayarlar ve süspansiyonda kullanılan komponent farkıdır. Bu sebeple bu konuda net bir sonuca ulaşmanın pek olasılığı yok fakat tek net söylenebilecek şey sedan araçlarda alt, üst ve yan gövde elemanlarını alt ve üst taban sacı dışında birbirine bağlayan birde bagaj payandası olduğudur. Bu yüzden sedanların daha rijit olması beklenir, yüksek hızda aerodinami olarak da bir parça avantajlıdırlar.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

40 dakika önce, Leanback :

Takla konusunu düzeltelim, günümüzde Avrupada satılan hb'lerin yolda,  yol lastikleri ile takla atma riski yok. Ancak pist asfaltı gibi çok tutan asfaltta, sıcak semi slick veya slick lastiklerle ve alçaltılmış süspansiyonla, özellikle ağırlık transferlerinde takla durumu olabilir.

audi quadroya bile takla attırıp arabayı pert eden tanıdığım var.hemde avrupa yolarında güzelim ülkemin dağ bayırında değil. tabiki bunu yapan arkadaşımın sabıkası baya bir kabarık ve evet hala yaşıyor.:2funny: adama madalya takmak lazım. evet soylediklerinizin çoğuna katılmakla beraber buda bir gerçek.O0

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

24 dakika önce, vethekim :

audi quadroya bile takla attırıp arabayı pert eden tanıdığım var.hemde avrupa yolarında güzelim ülkemin dağ bayırında değil. tabiki bunu yapan arkadaşımın sabıkası baya bir kabarık ve evet hala yaşıyor.:2funny: adama madalya takmak lazım. evet soylediklerinizin çoğuna katılmakla beraber buda bir gerçek.O0

Aracın kontrolünü kaybettikten sonra bir yerlere patlayarak taklalar atıyorlar. Yolda kayarak bankete toprağa uçup orada taklalar başlıyor, kaldırıma çarpıyor araba havalanıyor vs takla kazalarının çok büyük yüzdesi böyledir. Audi quattro derken araç Q7 quattro vs ise yüke bağlı olarak takla riski oluşabilir fakat A4 A3 A6 binek normal Audi'lerle imkanı yok, quattro olması da önemli değil. Avrupa birliğine bağlı çoğu bağımsız denetleme kurumu bu tip güvenlik zaafları olan, takla riski taşıyan araçları deşifre edip uyarıyorlar zaten. 1998'de A serisi takla atınca kıyamet kopmuştu, yakın zamanda Toyota hilux ve Grand cherokee için de bazı uyarılar yapıldı.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 ayni dingil acikligina sahip ayni markanin hb ve sedan karoserinde yol tutusu ektileyen bircok faktor var. Yapisal benzerlikleri olsa bile 

Sase rijitligi

Suspansiyon geometrisi

Aracin agirlik dagilim orani

Arac aerodinamisi ve agirlik merkezi

Aracin tekerlek yerlesimi ( on ve arka tampona ne kadar yaklasirsa o kadar iyi )

Lastik durumu, markasi, ebati , hava basinci...

Ve tabiki pilotaj....

Kisaca ozetlemeye calistim. Eksik veya yanlis varsa lutfen duzeltin. Buradan cikan sonuc ayni marka bile olsa hb ve sedan kiyasinda isler degisebilmekte. Kimi markada sedan kimisinde hb. Burada mevzu bahis mazda 3 ise kazanani belirlemek icin iki karoser tipinide uzun sure kullanmis arkadaslara sormak lazim. son noktayi koyun lutfenO0

Ben her ne kadar mazda3 sedani cok sevsemde hb kasalarin sportif surusu beni her zaman cezbetmistir. Sedani daha cok konfor icin tercih ederim. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Mazda 3 için değil ama diğer markalarda edindiğim HB ve SEDAN deneyiminden bahsetmek gerekirse :

Sedan araçların aerodinamik olarak daha başarılı olduğunu gözlemledim. Yani yüksek hız ve hızlanma konusunda bir tık öndeler. 

Kıvraklık konusundaysa HB lerin daha iyi olduğunu düşünüyorum. Mesela 70-80 ile giderken 2 şerit arasında ani direksiyon hareketleriyle aracı savurduğunuzda HB lerin arkası kolay kolay kopmazken sedan daha fazla dağıtma eğiliminde. (Boş ve düz yolda denenmiştir.)

Viraj konusunda da HB in daha iyi olduğunu düşünüyorum :) 

Tekerlerler ne kadar dış köşelere yakın olursa o kadar iyi yol tutuşu sağlanmış olur.

Ama arada şu bilgi karıştırılır : Ön ve arka teker arasındaki uzaklık ile tekerleklerin dışa yakın olması farklı 2 durumdur.

Örnek fiat 500 gibi kısa şaşeli araçların lastikler 4 köşede olsa bile şase kısa olduğu için kütlesel sürüklenme eğilimi bir bmw 3 serisi gibi sedan bir araçtan çok daha fazla olucaktır :) 

 

 

  • Teşekkürler 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş


×
×
  • Yeni Oluştur...