Jump to content

Bu Başka Xedos Hikayesi


serkan306
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Mazda Xedos 9'dan bahsetmek için ilk olarak 'Amati' markasından bahsetmem gerektiğini düşünüyorum.

Amati, 80'li yılların sonunda Mazda'nın Ford ortaklığıyla kurmak istediği lüks otomobil markasıydı. Tıpkı Toyota-Lexus, Mitsubishi-Chrysler-Dsm olayındaki gibi Mazda da Kuzey Amerika pazarına farklı ve lüks bir markayla girmek istiyordu. Amati için model bile geliştirmişlerdi. İşte bu modeller Mazda Xedos 6 (Amati'deki adıyla Eunos 500) ve Xedos 9 (Amati'deki adıyla Eunos 800)'dur. 

Gel gelelim 1990'da başlayan ve 1997 senesine kadar süren Japonya'daki kriz Mazda'yı ciddi bir şekilde etkiledi. Mazda, hisselerinin %33'ünü Ford'a sattı ve Amati markası sadece bir taslak olarak kaldı. Amati için geliştirilen Xedos 9 modeliyse Mazda markasıyla 1993-2003 yılları arasında satıldı.

Resim
Resim
Resim

Gelelim Xedos 9'a

Öncelikle Xedos 9, 1990 yılında Yujiro Daikoku tarafından tasarlandı ve Mazda 929'un halefi olarak geliştirilmişti. Yani 929'la aynı sınıfta ancak daha kaliteli yeni bir modeldi. Xedos 9 için milyonlarca dolar harcanmıştı ve Amati markası ne kadar hayal olsa da Mazda, milyon dolarlar harcadığı bu projeyi de Amati ile birlikte çöpe atamazdı. İşte bu sebeple 1993 sonbaharında Hiroşima, Japonya'da üretimine başlanarak Mazda markası altında Xedos 9 yollara çıktı. Çeşitli ülkelerde Milenia, Eunos 800 gibi isimlerle de satıldı. Xedos 9,  Mazda T platformunu kullanıyordu. 

O dönem Japonya'da üretilmiş, döneminin teknolojisini sonuna kadar kullanan bir modeldi Xedos 9. ancak zaten çok büyük bir kriz altında olan Japonya'da satış rekorları kırması pek mümkün değildi. 93 model bir Xedos 9'da ABS, ASR, ESP, sürücü, yolcu ve yan hava yastıkları, elektrikli camlar, dijital klima, solar sunroof, hidrolik direksiyon, merkezi kilit, elektrikli ve ısıtmalı koltuklar, elektrikli ısıtmalı ve katlanır aynalar, hız sabitleyici, yol bilgisayarı, immobilizer, park mesafe kontrolü, deri koltuklar gibi günümüz otomobillerinde bile kolay bulunmayan donanımlar mevcuttu. 93 model bir otomobilden bahsediyoruz. Bu donanımlardan solar sunroof mesela, günümüzde pek çok sunroof'lu otomobilde mevcut değil. Bu sistem araba park halindeyken aküyü şarj edebiliyor, aracın dışındayken bile elektrikli çalışan aksesuarların çalışmasına imkan sağlayabiliyordu. 

Gelelim motorlara.

Mazda bir Japon markası, Japon markası ne demektir? Güçlü, sorunsuz motorlar. Evet, Xedos 9'da da Mazda'nın sorunsuz ve güçlü motorlarına yer verilmişti.

2.0lt V6 143 hp
2.3lt V6 211 hp 290 nm tork
2.5lt V6 167 hp

2.3 litre v6 motorun üzerinde biraz daha fazla durmam gerekir, zira bu motorda Miller Çevrimi (Miller Cycle) kullanılıyordu ve bu teknoloji o zaman için bir ilkti. Peki Miller Cycle ne demekti?

"Miller çevriminde, giriş valfi, normalden daha uzun açık kalır. Piston normalde kompresyon strokunda yukarı doğru hareket eder, bu işlem ile sıkıştırma başlar normalde valf kapanır. Tipik olarak bu işlem için güç kaybı olacaktır, fakat Miller çevriminde piston kompresörden hava ile beslenmiş olarak sıkıştırma yapar. Giriş valfi daha uzun süre açık kaldığından, sıkıştırma strokunun bir kısmında, sıkıştırma işi silindir duvarlarının basıncından çok kompresör basıncına karşı yapılır. Bu etki verimi % 15 civarı arttırır." 

Resim

2.3 litre v6 mazda xedos 9'un 0-100'ü 9.5 saniyeydi. Motoru 5300 devirde 211 beygir güç, 3700 devirde 290 nm tork üretiyordu. Üstelik aracın boş ağırlığı 1500 kiloydu.


Ayrıca Xedos 9 4 çeker sistemiyle de satın alınabiliyordu.

şanzıman olarak 4 ileri otomatik jatco şanzıman ve 5 ileri manuel vites seçenekleriyle satıldı.


2000 yılında makyajlandı. ön tasarımda, ön ızgarada bir takım değişiklikler oldu. Direksiyon değişti, ön konsolda bir takım malzemeler değişti. Araç 1993 yılında çıkmasına rağmen 2000 yılında bile hala modern gözüküyordu.


2003 yılında, ekonomik sıkıntılardan ötürü Mazda Xedos 9'un üretimini sonlandırdı. Ülkemizde de bir kaç tane örneği mevcuttur.

Resim
Resim
Resim
Resim
 
( Alıntıdır. )
  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

bu haberin altına ilandan kalkmadan hemen bu linki eklemem lazım

https://www.sahibinden.com/ilan/vasita-otomobil-mazda-ilk-sahibinden-temiz-orjinal-makam-arabasi-450086868/detay/

O kadar çok kafamı karıştırdı ki bu araç. bana yakın olsaydı alırdım gibi bir his bile uyandı. 

Bence Mazda 'ya Japon Mercedes'i tabirinin yakıştırılmasının sebebi bu araçlardır.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

19.06.2017 at 16:39, Mümin :

bu haberin altına ilandan kalkmadan hemen bu linki eklemem lazım

https://www.sahibinden.com/ilan/vasita-otomobil-mazda-ilk-sahibinden-temiz-orjinal-makam-arabasi-450086868/detay/

O kadar çok kafamı karıştırdı ki bu araç. bana yakın olsaydı alırdım gibi bir his bile uyandı. 

Bence Mazda 'ya Japon Mercedes'i tabirinin yakıştırılmasının sebebi bu araçlardır.

Araç çok temiz ve orjinalmiş, valla ben olsam benim de kafam karışırdı :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...