Jump to content

Enerji ile ilgili Vurgulamalar


AKayhan
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

  • Enerji sözcügü Yunanca is, çalisma anlamina gelen "ergon" kelimesinden geliyor.
  • Enerji yoktan var edilemez ve vardan yok edilemez, ancak dönüstürülebilir.
  • Yeryüzüne gelen günes isigindan tamamen yararlanildigi takdirde, bir saatte açiga çikan enerji ile tüm dünyanin bir senelik enerji gereksinimi karsilanabilir.
  • Dünyada her saniye yaklasil 15 trilyon wattlik enerji kullaniliyor.
  • Kömürden elde edilen enerjinin sadece üçte biri kullanicilara elektrik olarak ulasiyor.
  • Dünyada günde yaklasik 792.5 milyon galon benzin yakiliyor.
  • Dünyada kullanilan birincil enerjinin beste birinden fazlasi tasimacilik için harcaniyor.  Tasimacilik sektörünü sanayi, insaat ve tarim izliyor.
  • 10 Ülke dünya petrol rezervlerinin ve üretiminin üçte ikisini elinde tutuyor.  Bu ülkelerin basinda Suudi Arabistan geliyor.
  • Ilk 7 petrol tüketicisi, dünyadaki toplam petrolün yarisindan fazlasini kullaniyor.  ABD ise tek basina bu miktarin çeyreginden fazlasini tüketiyor.
  • Dünyada nükleer enerjiden saglanan elektrigin üçte biri ABD'de üretiliyor.  ABD'den sonra en büyük nükleer üretici ise Fransa.
  • Dünyadaki petrol rezervlerinin 2052 senesinde, dogalgaz rezervlerinin ise 2065 senesinde bitecegi öngörülüyor.
  • Dünyada bazi ülkeler gelecekte fosil yakitlarini yasakliyor.  Almanya, Norveç, Hindistan, Hollanda, Fransa, Ingiltere, Çin bunlar arasindadir.
  • Suudi Arabistan ürettigi günes enerjisinin birim fiyatini 2 sent/kWh gibi bir rakama düsürerek bir dünya rekoruna imza atti.
  • Hibrid araçlar yakit ekonomisinde benzinli araçlari geride birakiyorlar.  ABD'de hibrid araç aküleri 10 sene 150,000 mil garantiye sahiptir.
  • Google tüm dünyadaki operasyonlarinda artik % 100 yenilenebilir enerji kullanacagini ve 2.6 gigawatt rüzgar/günes enerjisi alacagini açikladi.

Dünya kaynaklarindan derleyen: AKayhan

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 6 ay sonra ...

Hibrid (karma motorlu) araçlar süphesiz salt benzinli araçlara göre daha tasarrufludur.

Günümüzdeki çogu hybrid/karma iki kategoriye girer: tam ve hafif.  Aradaki fark aracin sadece elektrik gücü kullanarak kendini sevkedip edememesidir.

Ford Escape, Ford Fusion, Nissan Altima ve Toyota Prius gibi tam karma araçlar sadece elektrik ile kalkis yapabilir, dur-kalk trafiginde gidebilir ve düsük hizlarda sehir içinde yol alabilirler.  Benzinli motor sürücü daha fazla ivme istediginde elektrik gücünü desteklemek için hemen devreye girer.  Benzinli motor araç yavaslarken veya sabit hizda giderken devreden cikabilir.  Tam karmalari üretmek daha pahallidir fakat daha fazla yakit tasarrufu saglarlar ve daha temiz çalisirlar, özellikle sehir trafiginde.

Honda Civic Hybrid gibi hafif karmalar, araç durdugunda benzinli motoru kapatip ayaginizi fren pedalindan çeker çekmez tekrar baslatirlar.  Bunlar elektrik gücünü yokuslarda ve ivmelenirken sadece benzinli motora yardimci olmak için kullanirlar.  Hafif karma araçlar yakit ekonomisinde sadece mütevazi bir iyilesme saglarlar, buna ragmen fiyatlari normalden yüksektir.

Her iki tür de (tam ve hafif karma) duruslarda benzinli motoru kapatarak yakit tasarrufu saglarlar.  Toyota Prius benzer büyüklükteki Corolla'dan daha küçük bir benzinli motor kullanir.  Diger araçlar tipik olarak esdeger karma olmayan modellerindeki benzinli motorlardan daha ufak motor kullanir.  Yine hepsi durmak için gereken enerjinin bir kismini geri kazanirlar ve bunu bataryayi sarj etmekte kullanirlar.

Bu karma otomobilleri kullanmak diger araçlari kullanmaktan farkli degildir, sadece motor kendi kendine durup tekrar çalisir.  Bu ilk basta biraz garip gelebilir ama kolay alisilir.  Bazi karmalar benzer dört silindirli modellerden oldukça sessizdir çünkü elektrik motoru pek sessiz çalisir.

Bu karmalarin hiçbiri prize takilamaz.  Bataryalar sadece benzinli motor ile ve frenleme ile sarj edilir.  Sadece benzin deposunu doldurup gidersiniz.

Yeni tür bazi karmalar duvardaki prize takilip sarj edilebilmektedir.  General Motors Chevrolet Volt ile bu tür karmalara önderlik ederken bu araçlara "uzun menzilli elektrikli araçlar" demektedir.

Emisyon olarak karmalar konvansiyonel arabalardan tipik olarak yüzde 29 daha az duman yapici nitrojen oksit üretirler.

Ülkemizde emisyon öncelikli bir konu olmadigindan hybrid/karma motorlu araçlar yeterince ithal edilmiyor.  Benim kisisel görüsüm, hybrid motorlu araçlarin devlet tarafindan ciddi vergi destegine gereksinim duydugudur.  Salt halkin öngörüsüne dayanarak hybrid araçlarin yayginlasmasini beklemek çok yanlistir.  Bu konuda devlet destegi sarttir çünkü emisyon birincil olarak devletin vurgulamasi gereken bir konudur.

 

Karikatür alti:  "Kendini suçlu hissedene dek alisilagelmis benzinli motoruyla çalisir, bu noktada elektrik gücüne geçis yapar."

Hybrid Car Cartoon.jpg

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Yenilenebilir enerjiyi savunanlar, yenilenebilir enerjiyi üreten aracın hangi kirletici maddelerden yapıldığını bilmezler. Üstelik göçmen kuşların güneş paneli tarlalarını su sanarak üstüne inip haşlandıklarını, rüzgar türbinlerinin binlerce kuş biçtiğini de bilmezler. 

Hiçbir enerji %100 ekolojik değildir. Yenilenebilir enerji çeşitleri evet daha temiz ama hala katedilmesi gereken yol var.

Bununla ilgili zaten Mazda'nın Skyactiv teknolojisini üretirkenki verileri dikkate alınmalı. Elektriğin çok büyük bir oranı hala fosil kaynaklı. Millet istediği kadar elektrikli araç yapsın, santraller değişmeden bir fark oluşmayacak. Bu noktada Toyota'nın hibrit teknolojisi ve Mazda'nın skyactiv teknolojisi birleşirse, elektrikli araçlardan daha az bir santralden tekerleğe emisyon değeri çıkaracak. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Fosil yakitlari tahmini 2016 verilerine göre dünya toplam enerji tüketiminin yaklasik % 80 gibi bir çogunlugunu olusturuyor (Bakiniz ek).  Yenilenebilir enerjinin toplam tüketim içindeki yeri sadece % 10 kadar.  Yani daha gidilecek çok yol var.  Bizim ülkemizde bu oranlar nasildir, hiç bilmiyorum çünkü istatistikleri halka yayinlayan bir ülke degiliz.

2015 Verilerine göre ise toplam yenilenebilir enerjinin % 32 kadari ulasim için harcaniyor.  Biyoyakitlar (ethanol, vs) ve elektrik (pür elektrikli ve hybrid araçlar) bu gruba giriyor.

Bildiginiz gibi etanol (etil alkol) benzine belirli oranlarda ilave edilebilen bir biyo yakit (katkisi).  Türkiye'de medikal magazalarda 5 litrelik plastik bidonlarda satiliyor ancak fiyati benzinden bile pahalli.  Bu yüksek fiyatin nedenini ben anlamakta zorlaniyorum.

Türkiye pür elektrikli araçlar için henüz bir oyun platformu degil çünkü bunun için gereken altyapiya sahip degiliz.  Ancak, plug-in olmayan (prize takilmayan) hibrid araçlar bence Türkiye için ideal.  Bunlar için de yukarida da bahsettigim gibi devlet destegi sart.  Yoksa bizim halkimizi böyle yeni teknolojiler için ikna etmek gerçekten çok zordur.

 

Renewables.jpg

2015.jpg

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Yenilenebilir enerji konusunda bir ekleme yapayim.  2012 Verilerine göre Türkiye, günes enerjisi kullanan su isitma kollektörleri kapasitesi olarak dünyada Çin'den sonra ikinci sirada geliyor.  Günes kollektörleri olarak Çin 44.7 Gigawatt kapasiteye sahip iken Türkiye 1.1 Gigawatt kapasiteye sahip.  Türkiye'yi Hindistan, Brezilya, Almanya ve ABD izliyor.  Bakiniz ek.

 

Figure_17_Solar_WaterHeating_Addition_2014_oNr.jpg

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

http://www.enerji.gov.tr/tr-TR/Sayfalar/Elektrik

http://www.enerjiatlasi.com/elektrik-uretimi/

 

04.08.2018 Cumartesi
Türkiye Elektrik Üretimi (kWh)
İthal
Fosil
Doğalgaz 279.908.370 %29,53
İthal
Fosil
İthal Kömür 199.770.160 %21,07
Yerli
Yenilenebilir
Hidrolik 190.326.390 %20,08
Yerli
Fosil
Taş Kömürü ve Linyit 123.879.090 %13,07
Yerli
Yenilenebilir
Rüzgar 102.519.850 %10,81
Yerli
Yenilenebilir
Güneş * 24.562.410 %2,59
Yerli
Yenilenebilir
Jeotermal 17.317.980 %1,83
Yerli
Yenilenebilir
Biyogaz 5.641.360 %0,60
İthal
Fosil
Fuel-Oil ve Nafta 4.027.000 %0,42

Benim gözümde sıkıntımız enerji üretim türünden çok enerji verimliliğidir. 3. köprü yapılıyor ta şehrin kuzeyinde boşuna yakıt yaktırılıyor. Osman Gazi yapılıyor, geçiş ücreti fahiş ve millet oraya vereceğine dolanmayı tercih ediyor fazla yakıt yakılıyor. Trafik oluyor trafikte dur kalkta boşuna yakıt yakılıyor. Buna bir de agresif şerit değiştirip sinir katsayılarını artıran 5 aylık doğanlar ekleniyor gaza fazla basıp frene basıyor enerji kaybı oluyor. Evlere geliyoruz yalıtım yetersiz, zaten pahalı olan doğalgaz ısı kaybı olarak cep yakıyor. Elektrik hatları eski paslanmış oluyor ordan kayıp oluyor. Yetmiyor bir de kaçak kullananlara birşey yapılmayıp bunun parasının diğer tüketicilerden alınması yasallaştırılıyor. 

Zaten çoğunluğumuz lpg kullanarak cebimizi düşünürken, düşünmeden de çevreye de faydalı bir iş yapmış oluyoruz. 

Fransa'da tamamen içindekilerinin nefesiyle ısınan yalıtımı mükemmel evler yapılırken, Fransa'nın enerji ihtiyacının %75'i nükleerden sağlanırken bizde nükleer zararlı diye yaygara koparanlar, hidroelektriklerin, diğer sürdürülebilir enerji kaynaklarının zararlarını görmezden gelir, bunlara da karşı çıkar, fakat tükettiği enerjinin nasıl sağlanacağı konusunda fikir veremeyip konforundan da ödün veremezler. En temiz enerji nükleer ile dışa bağımlılık biter. Güneş paneli fabrikasının ilk yatırımı da, güneş paneli tarlalarının ilk kurulum maliyetleri de diğer kaynaklardan elde edilecek aynı birim enerjiye göre çok çok pahalıdır. Tabiki de buna geçiş yapılmalı ama en kısa sürede dışa bağımlılık nükleer ile biter. 

Fransa'nın yenilenebilir enerjiden elde ettiği elektriğin oranı %12, Almanya'nın ise %30 civarı. Aynı zamanda Almanya'daki kömür ile elde edilen enerjinin oranı da %30'larda. Havasının temiz olmasının sebebi iyi filtreleme ve şehir merkezlerinde emisyonsuz alanları kurması.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 2 hafta sonra ...

Asagida hidrojen yakit hücreli bir aracin ana bölümleri ile yakit olarak dogal gaz kullanan bir kamyon gösteriliyor.  Bunlar çok yaygin olmasa da batida kullanilan yakit türleri.

Bu arada, tam rakamlari bilmiyorum ama son aylarda hybrid araç satislari ciddi oranda artmis.  Ben bunu halkin hybrid konusunda bilinçlenmesine bagliyorum.

Mega sehir Istanbul'da ne yol ne de bina için dogru dürüst yer kalmadi.  Sehrin nüfusu almis basini gidiyor.  Bu durumda yeni yapilan köprülerin ve havalimanlarinin sehrin içine degil disina yapilmasi dogal.  Köprü deyince çevre yollari belki köprünün kendisinden daha önemlidir.  Mevcut durumda Istanbul'un neresinden çevre yollari geçirebilirsiniz ki?  Ben bugün daha yeni Istanbul'dan (uçakla) geldim.  Trafik içler acisi bir durumda.  Bir yerden baska bir yere gitmek eziyet olmus.  Senelerdir emniyet seridini kullanmayin diye medya seferber oluyor, buna ragmen hala emniyet seridini kullanan araçlar gözlemledim.  Birçok sirket bence bilinçsiz bir kararla Istanbul'da HQ (headquarters - merkez) açiyor.

 

Hydrogen Fuel Cell Electric Vehicle.jpg

Natural Gas Vehicle.jpg

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

2 saat önce, mazdaciho :

Hibrit arabalar müthiş evet ama fiyat olarak nasıl yapacağız :D Almak imkansız neredeyse...

Iste tam bu nedenle hybrid arabalarin devlet destegine gereksinimi var.  Sonsuza dek degil ama sadece 1 - 2 sene devlet bu araçlardan aldigi vergiyi düsürse veya sifirlasa bu araçlari halk satin alir.  Örnegin, ABD hükümeti geçtigimiz senelerde bunu yapti.  Sanirim Avrupada da bunu yapan ülkeler var.  Onca makam araci almak yerine hibridden alinan vergileri düsürseler o kadar fena olmaz.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Kesinlikle doğru söylüyorsunuz ama devlet ne kadar koparsam kar olarak düşünüyor. Hibrit araç kaç tane var ülkemizde o bile muamma. Almaya kalksak zor bulacağız zaten... Kötü vaziyetler.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Hibrid araçlar çift motor kullandigi için (benzinli ve elektrikli) son derece az yakit tüketiyor.  Bu nedenle aracin sahibi için çok avantajli, özellikle Türkiye gibi yakitin çok pahalli oldugu bir ülkede.  Hibrid kullanan, aracini kullandikça kar ediyor.  Üstelik hybrid kullanan tüketici LPG'nin küçümsenmeyecek dezavantajlarini da yasamiyor.

Hibrid araçlar ülke için çok avantajli çünkü atmosferi az kirletiyor ve devlete "gördünüz mü, biz çevreyi destekliyoruz" kritik mesajini iletmesini sagliyor.  Çevre Bakanligi bu konuda inisiyatifi ele alip hybrid vergilerini rahatlikla düsürebilir.  Bu ayni zamanda devlet için politik de bir adim olur (ülke çapinda oy potansiyelini artirmek, vs).

Aklin yolu birdir, derler.  Hem ABD hem de bazi Avrupa ülkeleri hibrid vergilerini düsürürken bizim yukaridaki paragraflarda açikladigim avantajlari görmememiz adeta basini kuma gömen bir devekusunu andiriyor.  Hükümete bir gün sorarlar, siz Türk otomobil tüketicileri için ciddi anlamda ne yaptiniz, diye.

Türk otomobil tüketicileri devlete ciddi anlamda vergi ödeyen bir topluluktur.  Devlet pek açiklamiyor ama devlet bütçesine buradan gelen katki çok yüksektir (KDV, ÖTV, MTV gibi).  Üstelik devlet, otomobilini kullansin kullanmasin tüm otomobil sahiplerinden ciddi vergi topluyor (örnek MTV).  Peki onlara geri ne veriyor?

 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Paylaşımınıza ek olarak eklemek istediklerim var. Bahsettiğiniz petrol ve benzeri enerjiler yenilenemez enerji kaynakları. 

Son zamanlarda rezervlerinde büyük ölçüde azalma var zaten biliniyor. Devletin ve hatta bireylerin yenilenebilir enerji kaynaklarına yönelmesi gerekiyor bana kalırsa. Şu makalede detaylı olarak bahsedilmiş, incelemenizi kesinlikle öneririm. 

https://bilgihanem.com/yenilenebilir-enerji-nedir/

Tertemiz enerjiler bunlar. Doğanın verdiği bedava ve bir ömür için kesinlikle sınırsız olan enerjiler. Devletin işine pek gelmiyor çünkü enerji dağıtımından topladığı parayı başka hiçbir yerden alamıyor... O yüzden yaygınlaşmaması normaldir.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Yenilenebilir enerji pek tabii daha avantajlidir ve devlet tarafindan desteklenmelidir.  Ben bir zamanlar sunu duymustum.  Eger bir vatandas kendi olanaklari ile enerji (elektrik örnegin) üretiyorsa devlet bu enerjiden vergi aliyor diye.  Umarim bu yanlis bir cümledir çünkü ne kadar mantik disi oldugu asikardir.  Devlet bir vatandasin kendi olanaklari ile ürettigi enerjiyi tabii ki desteklemelidir.  Muhtemelen destekliyordur da.  Sonuç olarak enerjinin her zerresine gereksinimi olan bir ülkeyiz.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Hahah kesinlikle doğru :) Sizin yaptığınız kendi paneller bile olsa vergi alıyordu. Abuk subuk işler gerçekten devlet bu kadar düşmüş durumda. 

Edit: Daha bu sene yeni kalkmış durumda :D

 

Screenshot_1.jpg

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

"Tertemiz enerjiler bunlar. Doğanın verdiği bedava ve bir ömür için kesinlikle sınırsız olan enerjiler. Devletin işine pek gelmiyor çünkü enerji dağıtımından topladığı parayı başka hiçbir yerden alamıyor... O yüzden yaygınlaşmaması normaldir."

Katılamayacağım. Hiçbir enerji dönüşümü temiz değildir. Rüzgar türbinlerinin palleri, dişlileri, dinamoları ve güneş panellerinin üretiminde kim bilir ne kadar eşdeğer CO2 harcanıyor ve bu ne kadar sürede telafi ediliyor kim bilir. Öte yandan bunlar da ömürsüz değiller, 10-15 sene ömürleri var. Sonra bir daha üretilmeleri gerekli. 

Yenilenebilir enerjiye en çok yatırımı yapan ülkelerden biri Almanya. Her yeri rüzgar türbini, güneş paneli dolu. Ama elektrik üretiminde kullanılan kaynakların yarısı kömür. Hatta bazen nükleer enerji çoğunluklu elektriğini üreten Fransa'dan da elektrik alıyor. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

1.5 ton arabaları talep edersek, emisyondan bahsedemeyiz, evleri satın alırken havuzu var mı diye elemek yerine yalıtımına bakmassak da olmaz.

İnsanlığın istekleri hatalı.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Devlet konutlara özel yapilan yüzme havuzlarindan (bildigim kadariyla) vergi almiyor, bazi vatandaslar sicak havalarda kolay serinleyebilsinler diye…  Deniz tasitlarina dizel yakiti, kara tasitlarina sattigindan daha ucuza satiyor, bazi 750 hp motor yatlar rahat yol alabilsinler diye…  Kara tasitlarina üç çesit vergi (KDV, ÖTV, MTV) birden uyguluyor, araç sahibi vatandaslar geçinmekte daha da zorlansinlar diye…  Neden bahsediyorduk?  ADALET?

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 2 yıl sonra ...

Bugün Amerikan Wall Street Journal, E-yakıtlar Içten Yanmalı Motorları Kurtarabilir mi? başlıklı bir makale yayınladı.  Ingilizce bu makalenin linki aşağıda.  Elektroyakıtlar veya e-yakıtlar, yenilenebilir kaynaklardan elde edilen hidrojen ile karbondioksiti birleştirerek üretilen sentetik benzin, dizel veya jet yakıtı olarak tanımlanıyor.  Bazı havayolu şirketleri ve otomotiv firmaları halen e-yakıtlar ile pilot projeler yapıyorlar.  Ancak, e-yakıtların önündeki en büyük engel bu yakıtların yüksek maliyeti.

Amerikan yakıt devi Exxon bu teknolojilere 2025 senesine kadar 3 milyar USD bütçe ayırmaya karar verdi.  Ispanya'da ise Repsol yakıt firması sentetik yakıtlara 60 milyon Euro bütçe ayırdı.  Repsol ayrıca e-yakıtlar için bu sene Porsche ile çalışmaya başladı.  Tüm bu çalışmalara rağmen dünyada e-yakıt kapasitesi çok kısıtlı.

https://www.wsj.com/articles/can-e-fuels-save-the-combustion-engine-11621037390?st=hpbig63z6vq0cbh&reflink=desktopwebshare_permalink

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...