Jump to content

Run Flat Lastik Nedir? Özellikleri Nelerdir?


İlhan
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Run flat lastikleri daha önce hiç duydunuz mu? Ne olduklarını biliyor musunuz? Aracınızda run flat lastikleri kullanabileceğinizi biliyor musunuz? Konu, lastiklere geldiği zaman birçok farklı terim söz konusu olabilmektedir. Run flat lastikler bunlardan sadece bir tanesidir. Etrafınızda bazı insanlardan veya internetten duymuş olabilirsiniz. Ancak birçok kimse tam olarak bu lastiklerin ne olduğunu ve nasıl çalıştığını bilmemektedir. 

11492_rf-300x120.jpg

Run Flat Lastikler Tam Olarak Nedir? Aracımda Takılı Olabilir mi?

Bu lastiklere sahip olup olmadığınızı anlamak için öncelikle, aracınızın bagajını açarak başlayın. Bagaj zemininizi kaldırın ve altına bakın. Eğer yedek bir lastik veya bir lastik tamir kiti görüyorsanız aracınızda run flat lastikler kullanılmıyor demektir. Ancak eğer göremiyorsanız aracınızda run flat lastiklerin kullanılıyor olma ihtimali bulunmaktadır.

Run flat lastiklerinin özel takviyeli lastik yanakları bulunmaktadır. Lastiğiniz delinmiş olsa bile sınırlı bir hızda azami bir sürede aracınızı kullanmaya devam edebilirsiniz. Genelde bu hız limiti 80 km/saat’tir ve azami mesafe de 80 km kadardır. Bu mesafe, lastiğinizin patlaması durumunda ihtiyaç duyacağınız lastik değiştirme noktasına kadar gitmenize imkan verecektir.

Run flat lastik kullanımının üç ana avantajı bulunmaktadır. Bunlardan ilk ikisi güvenlikle ilgilidir. Güçlendirilmiş yanak, lastiğinizin patlaması durumunda aracınızı kontrol altında tutmanıza yardımcı olur. Patlak lastiğinizi yol kenarında değiştirmek zorunda kalmazsınız. Yol kenarında lastik değiştirmek oldukça tehlikeli bir durumdur. Run flat lastikleri kullanıyorsanız yedek lastik taşımak zorunda olmazsınız. Yedek lastiklerin jantla beraber ağırlığı düşünüldüğünde oldukça ağır olduğu görülecektir. Yedek lastik taşımadığınız zaman daha az ağırlık olur ve bu durum yakıt verimliliğini artırır.

Şimdiye kadar her şey yolunda gözüküyor. Ancak kafa karıştırıcı olan şey, run flat lastiklerin normal lastiklerle neredeyse aynı görünüme sahip olduğudur ve giderek artan bir şekilde otomobil üreticileri tarafından orijinal ekipman olarak takılmaktadır. Mini, BMW, Mercedes ve benzeri otomobil markaları genelde run flat lastikleri kullanmaktadır. Bu nedenle, belki de run flat lastiklerin takılı olduğu bir araç kullanıyor olabilirsiniz.

Run Flat Lastikler Nasıl Çalışır?

11492_rf2.jpg

Run flat lastiklerdeki en büyük fark, bir lastik patlaması olsa bile aracınızı desteklemeye devam eden takviyeli bir yan çeper yapısına sahip olmalarıdır. Sürüşe güvenle devam etmenizi sağlayan güçlendirilmiş yanaklar kullanılmıştır. Continental benzeri lastik üreticilerinin güvenlik ve sürücü deneyimini iyileştirmek için geliştirdikleri bir teknolojidir.

Bununla birlikte, önemli olan şey, run flat lastikleri, Lastik Basıncı Kontrol Sistemi (LBKS) ile birlikte kullanılması gerektiğidir. LBKS tarafından sağlanan otomatik uyarı olmadan run flat lastiklerinin kullanımı zor olacaktır, çünkü bir lastik patlaması olduğunu öğrenmeniz LBKS olmadan zor olacaktır.

Ayrıca önemli olan, eğer lastiğiniz patlarsa, aracınızı azami kullanma mesafeniz olan 80 km sınırını geçmemeniz olacaktır. Patlak lastiğin mümkün olan en kısa sürede değiştirilmesi çok önemlidir, aksi takdirde jantlarınıza hasar verebilirsiniz – lastiğinizi değiştirmekten çok daha pahalı bir iştir.

Run Flat Lastikler Normal Lastiklerle Değiştirilebilir mi?

11492_rf3-300x168.jpg

Run flat lastikler yerine çok daha ucuz olan normal lastikler kullanabilirsiniz. Bu durum cazip gözükse de iyi bir fikir değildir. Run flat lastikler araçla birlikte orijinal ekipman olarak fabrika çıkışlı bir şekilde gelir. Bu nedenle run flat lastiklerin kullanıldığı araçların bagajındaki yedek lastik alanı farklı bir şekilde değerlendirilmektedir. Yedek lastik olmaksızın tasarlanırlar. Dolayısı ile run flat lastik patladığında normal bir lastik takarsınız ve ardından tekrar bu normal lastik patlarsa yedek lastiğiniz olmadığından yolda kalma durumunuz olabilir.

Tüm bu nedenlerle güvenlik açısından run flat lastiklerin kullanımı oldukça önemlidir ve tavsiye edilmektedir. Güvenlik avantajlarının yanı sıra yedek lastik taşıma gereksinimini de ortadan kaldırmaktadır. Dezavantajları da yok değil. Sert yapısı nedeni ile aracınızın konfor seviyesini bir nebze düşürebilir. Ancak yine de normal lastiklerin yüksek hızlarda patlaması neticesinde oluşan kazalar düşünüldüğünde run flat lastiklerin kullanılması kesinlikle daha güvenli bir yolculuk yapmanızı sağlayacaktır.

Kaynak:  Kwik & Bilgiustam

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

vesile ile yasal olarak rft ile fabrikadan çıkmış araca normal lastik takarsanız veya tersi, karayolunda kullanmaktan men edilir. Teoride tabii. pratikte bakan olmaz.

ayrıca inik lastik uyarı sistemi olmayan bir arabya rft takmayın, patladığı anlaşılmaz

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Benim aracımda continental in ssr lastiği var. Geçen patlamış, Dışarıdan da hiç belli değil. Aracımı iyi tanıyorum bir anormallik olduğunu sezip gittim lastikçiye. Basınç sensörü şart. 

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 2 hafta sonra ...

Araç konforunu çok olumsuz etkilesede faydası yadsınamaz. Eşimin aracında mevcut(bmw f45 kodlu 218 i), çukurdan geçmek resmen işkence. Hele ilk kullandığımda amortisörleri takmayı unutmuşlar galiba dediğimi hatırlıyorum:)

  • Haha 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

2. Nesil MaZda 6 kullanan biri olarak , şahsen ben tavsiye etmiyorum . RF yerine XL lastikleri tercih etmenizde fayda var . Zaten arac süspansiyon olarak sert bir yapıya sahip. Ben Dunlop XL kullanıyorum buna rağmen İstanbul yollarında takur tukur vuruntu sesi kaçınılmaz. Çok spor kullanmayıp soft sürüş yapan arkadaşlar a XL bile fazla konfor açısından . Spor kullanan birisi için XL yanak şart . Zaten artık bi çok araçta sensör var anında devreye giriyor. Yine de tercih meselesi , şahsi fikrimdir RF lastikler İstanbul için yada şehir içiuygun değil..

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

RFT lastiğin konforsuz hissettirmemesi için damping-rebound ayarlarının çok iyi dengelenmesi gerekiyor ve kesinlikle pahalı bir süspansiyon kiti istiyor. İlk nesillerde örneğin BMW daha toydu bu konuda, ilk jenerasyon RFT'ler de tahta gibiydi, araçların konforu çok eksikti. Son serilerde bence pek sorun yok, hiçbir arabanın sürüş konforu zaten eskisi gibi değil, her araba artık çok sıkı ama RFT'nin ilk hastalıkları aşıldı denebilir. Ayrıca yüksek hızdaki patlamalarda RFT müthiş bir kontrol avantajı sağlıyor, normal lastik patladı mı anında patlayan yöne çekip dağılan araba, RFT'de çizgiyi koruyabiliyor.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...