Jump to content

EV Elektrikli Otomobiller


AKayhan
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Bu başlık daha önce açılmamış.  Genel olarak EV "Electric Vehicle" yani elektrikli otomobillerle ilgili bir başlık açıyorum.

Bugün ABD'de Biden hükümeti 2030 yılında satılan tüm otomobillerin % 50'sinin elektrikli araç olması hedefini koydu.  Bu çok zor bir hedef, henüz ABD'de satılan araçların % 3 kadarı elektrikli.  General Motors, Ford Motor Company ve Stellantis bu hedefe uyacaklarını bildirdiler.

https://www.wsj.com/articles/u-s-to-set-electric-vehicle-sales-target-of-50-by-2030-11628154000?st=z82rk0ulnp12ntz&reflink=desktopwebshare_permalink

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

ABD'nin yolu uzun, zaten %50'ye kadar ve PHEV, hybrid, MHEV denmiş, sadece full elektrik değil. Tam elektrikli araçlar çok daha düşük bir yüzde temsil edecektir. Öte yandan Avrupada değişim çok çok daha keskin ve hızlı olacak, oluyor da. 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bi gariplik var. Zorla olmaz bu iş. Orta yollu elektrikli bir arabanın menzili uzun yolculuklar için uygun değil. Hele amerika gibi yerde. pil kapasitesi artsa maliyet artıyor. Ulaşılabilirlik azalıyor. 
 

uzun yolda menzil 300-400km olsun. Düşünsenize, sürekli şarj arayan ve kuyruk olan otomobilleri. 
 

elektrikli araba işi garip bir noktaya gidiyor. Olması gereken şehir içi 2 kişilik minik elektrikli arabalar. Menzillerinin 100-150km olması yeterli. Hem de ucuz olur. Nedir bu tüm arabaların elektrikli olma hevesi anlamıyorum

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bir saat önce, tansu87 :

Bi gariplik var. Zorla olmaz bu iş. Orta yollu elektrikli bir arabanın menzili uzun yolculuklar için uygun değil. Hele amerika gibi yerde. pil kapasitesi artsa maliyet artıyor. Ulaşılabilirlik azalıyor. 
 

uzun yolda menzil 300-400km olsun. Düşünsenize, sürekli şarj arayan ve kuyruk olan otomobilleri. 
 

elektrikli araba işi garip bir noktaya gidiyor. Olması gereken şehir içi 2 kişilik minik elektrikli arabalar. Menzillerinin 100-150km olması yeterli. Hem de ucuz olur. Nedir bu tüm arabaların elektrikli olma hevesi anlamıyorum

Sanırım burada da dev güçlerin parmağı olabilir.  Birileri bu işten milyar dolarlar yapacaklar.  Kendi çıkarları için bizler gibi halkı hiçe sayıyorlar.  Nasıl bir zamanlar GWB 11 Eylül'ü bahane ederek Irak'a girdi ise ve bunun sonucunda bazı Amerikan şirketleri deli paralar yaptı ise (gerçi bunun konumuzla hiçbir ilgisi yok) elektrikli otomobil de böyle olacak gibi geliyor.  Bizler burada sadece piyonuz.  Ben de bu işin zorla olmaması gerektiğini düşünüyorum.  Zorluyorlarsa insanın aklına böyle şeyler geliyor.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bugün bir Wall Street Journal makalesi ABD'de benzin istasyonlarının EV şarj üniteleri koymak veya koymamak konusunda pahallı ve zor bir kararla karşı karşıya olduklarını yazıyor.  Herbir şarj ünitesi en az $100,000 bir maliyete sahip.  Elektrikli araç satışı toplam araç satışlarının sadece % 2 - 3 kadarı.  Bu durumda birçok benzin istasyonu markası EV için şarj istasyonu koymanın mali açıdan uygun olmadığını savunuyor.  Şarj üniteleri benzin istasyonlarından birşeyler alıp çıkmak için gelen müşterilerin çok degerli olan park alanından çalacak.  Ayrıca, benzin istasyonlarının toplam enerji tüketimleri çok artacagı için bunun kendileri için ne derece karlı olup olmayacagını henüz bilmiyor.  Benzin istasyonları bu işin devlet yardımıyla olması gerektiğini düşünüyor.

https://www.wsj.com/articles/gas-stations-face-tough-costly-choice-on-ev-chargers-11628600400?st=7py6p291xv9vys6&reflink=desktopwebshare_permalink

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 1 yıl sonra ...

Dün (25.08.2022) ABD'nin California eyaleti 2035 senesinden itibaren eyalette satılan tüm yeni araçların ya EV (Electric Vehicle)  ya da PHEV (Plug-in Hybrid EV yani prize takılan hybrid) olmasını zorunlu kılan yeni bir kanun onayladı.  ABD'de satılan tüm yeni araçların yaklaşık olarak sekizde biri California plakasına sahip olduğu için uzmanlar ileride bu kanunun diğer eyaletler için de bir model olabileceğini belirtiyor.  Bu kanun ikinci el değil sadece yeni araçlar için geçerli olacak.  Halen ABD'de yeni EV araç satışları, tüm yeni araçların sadece % 6 kadarı ancak California eyaletinde bu oran biraz daha yüksek (% 16).

https://www.wsj.com/articles/california-set-to-approve-rules-to-ban-gasoline-powered-cars-by-2035-11661457578?st=lftrok169herqht&reflink=desktopwebshare_permalink

 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 2 hafta sonra ...
10.08.2021 at 19:15, AKayhan :

Bugün bir Wall Street Journal makalesi ABD'de benzin istasyonlarının EV şarj üniteleri koymak veya koymamak konusunda pahallı ve zor bir kararla karşı karşıya olduklarını yazıyor.  Herbir şarj ünitesi en az $100,000 bir maliyete sahip.  Elektrikli araç satışı toplam araç satışlarının sadece % 2 - 3 kadarı.  Bu durumda birçok benzin istasyonu markası EV için şarj istasyonu koymanın mali açıdan uygun olmadığını savunuyor.  Şarj üniteleri benzin istasyonlarından birşeyler alıp çıkmak için gelen müşterilerin çok degerli olan park alanından çalacak.  Ayrıca, benzin istasyonlarının toplam enerji tüketimleri çok artacagı için bunun kendileri için ne derece karlı olup olmayacagını henüz bilmiyor.  Benzin istasyonları bu işin devlet yardımıyla olması gerektiğini düşünüyor.

https://www.wsj.com/articles/gas-stations-face-tough-costly-choice-on-ev-chargers-11628600400?st=7py6p291xv9vys6&reflink=desktopwebshare_permalink

Are electric vehicles cost competitive? A case study for China based on a lifecycle assessment (ruc.edu.cn)

Bu makaleye göre (4. sayfadaki grafikler) normal şarj istasyonlarının kilowatt saat maliyeti 2030 yılına kadar pek değişmezken hızlı şarj istasyonlarının 2030 yılına doğru benzer maliyete düşeceği yazıyor. Bu masraf tablosunda her koşulda bir destek ve teşvik ihtiyacı doğacak gibi gözüküyor.

 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Electric Vehicle EV'ler 3 farklı tarz şarj edilebiliyor.  Bunlar Level 1, Level 2 ve Level 3 diye isimlendiriliyor.

Level 1 şarj, aracı evde ve herhangi bir şarj cihazı kullanmadan şarj etmek anlamına geliyor.  Bu şarj 30 - 40 saat gibi sürebiliyor.  Aracı evin normal elektrik sistemine bağlayıp şarj ediyorsunuz.

Level 2 şarj özel bir şarj cihazı kullanarak evde veya herhangi bir yerde yapılabiliyor.  Bu şarj 6 - 8 saat sürebiliyor.  Buna "overnight charging" (yani gece şarj etme) de deniyor.

Level 3 şarj hızlı şarj anlamına geliyor.  Bunun için çok pahallı şarj istasyonları gerekiyor.  Bu şarj istasyonları ya benzincilerde ya da otoparklarda olabiliyor.  Bunlar evdeki elektrik sistemine uygun olmadığı için evde kullanılamıyor.  Level 3 şarj 1 saat veya biraz altında (45 dakika gibi) sürebiliyor.

Tabii teknoloji ilerledikçe yukarıdaki süreler de kısalabilir ama önemli olan 3 farklı sistem olduğu.

Bir de aynı cep telefonlarında olduğu gibi EV araçların pilleri zamanla azar azar da olsa daha düşük performans göstermeye başlıyor.  Bunun anlamı da şu:  seneler geçtikçe araç üreticisinin verdiği menzil değeri de bir miktar kısalabiliyor.  Bu azalma senede % 5 - 10 gibi olsa da seneler geçtikçe bu rakamlar eklendiği için menzil de düşebiliyor.  Bu da akılda tutulması gereken bir nokta.

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bugün aracınızı evden şarj ederseniz kwh’i 2,6 tl, dışarıdan hızlı şarj ederseniz 10 tl,

şehir içinde yaz kış ortalama 100km’de 14 kwh saat yakan bir elektrikli araba bugünkü fiyatlarla (kışın ısınma için ciddi tüketim oluyor) 

Evden şarj ile km’de 35 kuruş

Dışarıdan şarj ile km’de 1,4 tl yakıyor. 
 

hybrid corolla’dan yola çıkarsak benzin 19 lirayken km’de 85 kuruş yakıyorum. Ortalama 4,5lt

 

Özetle evden şarj imkanı olmayan kesinlikle almamalı bu arabaları. Evden şarj varsa alınır elbette. 20 senede pil değişimi olsa, maliyetini çıkarır. Hatta bakım azlığı, arıza azlığı sebebiyle de kâr bile yaptırabilir

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Özellikle kapalı otoparklı sitelerde yaşayanlar @AKayhan'ın bahsettiği Level 2 tipi şarj ünitelerine rahat geçiş yapabilirler. Ya da görseldeki gibi birşey. Hem komik hem mantıklı.

 

IMG_8758.thumb.jpg.c5eea98beed66ff3cb9a65c453e77ee6.jpg

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

%20-80 döngüsünde kullanılan pillerde uzunca bir süre oluşan mah kaybı çok ciddi değil aslında. Cep telefonlarında aşırı değişken sıcaklık durumlarından ve kötü kullanımdan (derin deşarja düşme, aşırı şarj vb) ötürü piller çok çabuk ölüyor, insanlar da burdan yola çıkıp 3-5 yıla pil ölecek gibi düşünüyor ama otomobillerde ısı yönetimi tamamen pilleri korumaya yönelik yapıldığı için pillerin tahmini yaşam süresi uzun. Epey bir makale ve araştırma var bu konuda, öyle hemen ölmüyor piller. Ancak en nihayetinde piller öleceği için, ve piyasa milyonlarca elektrikli otomobillerle dolarsa, üretimi ve geri dönüşümü yapılan milyonlarca dev lityum atık pil olacağından gelecekte bu süreç nasıl yönetilecek o meçhul şuanda.

Herkesin elektrikli otomobili yep yeni gıcır gıcır biniyor millet. Gelecekte böyle olmayınca ne olacağı soru işareti. 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 2 hafta sonra ...

Bu konuda Nio'nun bir çözümü var gibi.  Hızlı şarj yerine 5 dakikada batarya değişimine müsaade eden bir platform ile hem içten yanmalı hızında yakıt/şarj dolum süresi elde ediliyor hem de araçlardaki bataryalar sürekli döngü ve denetim altında tutuluyor. Özellikle Çin pazarındaki markalar, elektrikli fakat aslında gövdesi bunun için modifiye edilmiş bir içten yanmalı araçtan ziyade direkt olarak elektrikli otomobil platformu üzerinde araçlarını dizayn ettikleri için  değiştirilebilir batarya teknolojisine geçiş konusunda daha rahatlar. Bunlar haricinde ABD'de  süper şarj öncesi Tesla ve Avrupa'da Fluence ZE zamanı Renault batarya değişim platformları üzerine denemeler yapmıştı diye hatırlıyorum. 

Hepsini geçelim, 97-2000 zamanı gelip hala bataryası değişmemiş Prius vardır. Çok ciddi yatırım ve ar-ge olduğu için gelecekte böyle bir darboğaza girileceğini pek sanmıyorum. Hali hazırda batarya dahil bir elektrikli otomobilin üretim masrafı normal bir otomobilden daha düşük konuma gelmiş durumda. (Çin pazarı)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

ABD'de otomobil üreticileri EV'ler için ilk tahminlerin üzerinde gelen talepler nedeniyle bunlara yetişmekte zorlanıyor.  EV satışları halen toplam araçların % 6 kadarı.  Bu yüksek talepte EV için $7,500 federal vergi desteği önemli bir rol oynuyor.  EV'ler içten yanmalı motorlardan daha fazla elektronik çip kullanıyor ve çip krizinden etkileniyor.

Tesla tüm ABD EV satışlarının % 70 kadarını karşılıyor.  ABD'de ayrıca yeni EV üretimine başlayan Rivian ve Lucid firmaları da bulunuyor.  Bu arada, GM, Ford ve Toyota bir darboğaz olan pil fabrikaları ile ilgili ABD ve Kanada'da yatırımlara devam ediyor.  Tabii pillerde kullanılan lithium, nikel gibi maddelerin fiyatları da artıyor.

https://www.wsj.com/articles/electric-vehicles-inventory-supply-chain-batteries-11663504014?st=ba2lfbknxql1eqt&reflink=desktopwebshare_permalink

 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 4 hafta sonra ...

@tansu87 Hocam çok güzel video hazırlamışsınız. Emeğinize sağlık. Bu veriler doğrultusunda özetle evden şarj edemiyorsak elektrikli aracın hala enerji tüketim maliyeti hybrid araçtan fazla gibi gözüküyor.

Hybride devam :) 

chrDrv.jpg

 

  • Beğen 1
  • Teşekkürler 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bence de Hyundai Kona vs. Toyota Corolla video çok güzel.  Ekranı (tam veya bölerek) kullanma, özellikle iki sürücünün birbiriyle sohbet ederek bilgi paylaşması ile son derece profesyonel bir karşılaştırma olmuş.

Türkiye'de araç vergilerinde bence birçok açıdan çelişkiler ve hatalar var.  Birkaç adedini sayarsak,

  • MTV maalesef Türkiye'de yüksek emisyonu teşvik ediyor.  Bir aracın egzos emisyonu seneler içinde artma eğilimi gösterir, buna dair bilimsel somut veriler mevcuttur.  MTV bence aracın yaşı arttıkça kesinlikle azalmamalı; MTV yaşla artabilir veya sabit kalabilir.
  • Vergilerin motor hacminin minik adımları ile artması toplumda teknik açıdan yanlış bir imaj yaratıyor.  Örneğin, halk 2.0 litre aracın 1.8 litre araçtan daha büyük (!) motorlu olduğu gibi gereksiz bir yanılgıya düşüyor.  Gerçekte günümüzde bunu söylemek bence çok yanlış olur.  Vergi bu kadar küçük hacim artışları ile kesinlikle artmamalı.  Hacimdeki adımlar çok daha büyük olmalı.
  • Eğer hibrid araçlar destekleniyorsa bu destek bence vergilerde daha bariz bir fark ile olmalı.  Yani hibrid araçlarda çok daha düşük vergiler uygulanmalı.  Mevcut destek bildiğim kadarıyla yok denecek kadar az.  Bu nedenle de Türkiye'de trafikte hibrid araçların oranı halen çok düşük.  Bu arada, biraz politikaya girelim.  Bahse varım TOGG devreye girdiğinde elektrikli araç vergileri minimum bir düzeye çekilecek.

Daha da gidebilirim ama burada duralım.  Sonuç olarak, vergilerin bu işi iyi bilen teknik insanların desteğiyle yeniden düzenlenmesi gerekiyor.  Yoksa bu tür anormallikleri hep yaşarız.

 

  • Teşekkürler 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Teşekkür ederiz arkadaşlar. Gerçekten kıymetli bir video oldu. İyisiyle kötüsüyle objektif olarak anlatmaya çalıştık. Ama bizim insanımız bu video yerine setra otobüs veya 100km’deki 2000 model civic videosunu daha çok izledi. Hem de bizim video yayınlandıktan sonra yayınlandı onlar :) 

Ama kıyas açısından gerçekten fiziki bir veri oldu bize ve herkese.

İlgi görse aklımızda video sonunda bahsettiğimiz 4-5 farklı yakıtlı araç test videosu yapardık ama bizim milletimiz sevmiyor böyle şeyleri :) 
 

Yine de kafasında soru işareti olanlar için bir veri niteliği taşıyor

  • Beğen 3
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

11 saat önce, tansu87 :

Teşekkür ederiz arkadaşlar. Gerçekten kıymetli bir video oldu. İyisiyle kötüsüyle objektif olarak anlatmaya çalıştık. Ama bizim insanımız bu video yerine setra otobüs veya 100km’deki 2000 model civic videosunu daha çok izledi. Hem de bizim video yayınlandıktan sonra yayınlandı onlar :) 

Ama kıyas açısından gerçekten fiziki bir veri oldu bize ve herkese.

İlgi görse aklımızda video sonunda bahsettiğimiz 4-5 farklı yakıtlı araç test videosu yapardık ama bizim milletimiz sevmiyor böyle şeyleri :) 
 

Yine de kafasında soru işareti olanlar için bir veri niteliği taşıyor

Bu video kısa süreli hit getirecek video değil, diğerleri gibi. Zamanla hybrid'ler ve elektrikliler yayılıp merak arttıkça izlenme sayıları artacaktır merak etmeyin. Düşük aboneli bir kanal olsa gözden kaçabilirdi ama Ethem beyin kanalında izlenir. Elinize kameranıza sağlık.

  • Beğen 1
  • Teşekkürler 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Aşağıdaki Wall Street Journal görsel sunum 8 adet seçme elektrikli aracın birer fotoğrafı ile fiyat (USD) ve menzil (mil) bilgisini veriyor.  Tabii içten yanmalı motorlarla karşılaştırıldığında EV fiyatları yüksek geliyor.  Herkesin anlayabileceği çok basit bir Ingilizce ile.

https://www.wsj.com/story/in-the-market-for-an-ev-46ee789a

 

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Bugün WSJ "Şimdi bir EV almalı mısınız?" başlıklı uzunca bir makale yayınladı.  Makale EV ile ilgili 12 soru sorup bu soruların yanıtlarını vermeye çalışıyor.  Bahsedilen 12 soru şunlar:

  1. Neden bir EV istiyorum?
  2. Içten yanma ile ilgili yanlış olan nedir?
  3. Bir EV istiyorum ama beklemem gerekmez mi?
  4. Piller hazır mı?
  5. Ya bir Tesla istersem?
  6. Ya bir Tesla istemezsem?
  7. Pillerde bir yangın tehlikesi bulunuyor mu?
  8. Pili hiç değiştirmem gerekecek mi?
  9. EV'ler çevre için daha iyi midir?
  10. EV'ler iklim değişimi ile savaşmaya yardımcı olur mu?
  11. Prize takılan hibridler nasıl?
  12. Sonuçta şimdi bir EV almak için iyi bir zaman mıdır?

https://www.wsj.com/articles/should-you-buy-an-electric-vehicle-now-dan-neil-answers-questions-about-evs-11666379567?st=ij6rqhct75k1vjn&reflink=desktopwebshare_permalink

Vakit biraz geç olduğu için yanıtları çeviremedim.  Daha sonra tekrar makaleye bakarız.  😞

  • Beğen 2
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 1 ay sonra ...

Wall Street Journal dün Neden Amerika Yeterli EV Şarj Istasyonlarına Sahip Değil başlıklı bir makale yayınladı.  Makalede EV şarj istasyonları meselesinin sorunları vurgulanıyor.  Tüm ABD'de halen 11,600 EV şarj istasyonu var.  ABD'de tüm sürücülerin % 1 kadarı EV kullanıyor ama bu oran gittikçe artıyor.  EV pazar lideri Tesla sadece Tesla sahipleri için ABD çapında 16,000 kadar şarj istasyonu kurdu.  Benzin istasyonları EV şarj istasyonlarının belki bir on sene kadar karlı olamayacağını savunuyor ve bu nedenle kurmakta isteksizler.  Bazı yetkililer bu konuda devlet sübvansiyonuna gerek olduğunu iddia ediyor.  Öte yandan, mevcut EV şarj istasyonları teknik sorunlarla boğuşuyor.  Bu sorunları çözmek için teknisyenlerin gelmesi uzun saatler alıyor.  Bazı eyaletlerde şarj istasyonlarının dörtte biri bozuk olduğu için çalışmıyor.

Bazılarınız bunlar ABD'nin sorunları, bizi ilgilendirmiyor, diyebilir.  Ancak, yakın gelecekte Türkiye de bu gibi sorunları yaşayabilir.

https://www.wsj.com/articles/ev-charging-stations-electric-vehicles-11669737656?st=n09zq51spk7qbo4&reflink=desktopwebshare_permalink

 

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş


×
×
  • Yeni Oluştur...