Jump to content

Dump Valve ve Blow-Off Valve Nedir?


berkobal
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

dumpvalve336x280hq4.th.jpgthpix.gif

Dump Valve ve Blow-Off Valve işlev olarak aynı olup, Blow-Off Valve bu sistemin gazdan çekmelerde "Çufff" benzeri sesi çıkartanıdır.

Dump Valve Nedir, Ne İşe Yarar ?

Dump Valve, turbo beslemeli otomobillerde turbo basıncını sürekli yüksek tutarak gaz tepkisini arttırmak için üretilmiş bir parçadır.

Turbo beslemeli otomobillerde ayak gazdan çekildiğinde turbo hala dönmeye devam etmektedir, fakat turbonun bastığı havanın gideceği bir yer olmadığı için oluşan yüksek basınç turbo pervanesine büyük bir kuvvet uygulayarak pervaneyi aniden yavaşlatır. Gaza tekrar bastığınızda turbo basıncının tepe noktasına gelebilmesi için pervaneyi tekrar hızlandırmak gereklidir ve bu esnada istenilen turbo basıncı elde edilemediği için büyük bir performans kaybı yaşanır. Dump Valve işte bu performans kaybını önlemek için vardır.

Dump Valve Vasıl Çalışır ?

Ayağınızı gazdan çektiğinizde Dump Valve hemen devreye girerek turbonun bastığı havayı dışarı verir, bu sayede turbonun önceden bastığı hava geri tepmeyeceği ve bir geri basınç uygulamayacağı için pervane yavaşlamaz, sizin de tekrar gaza bastığınız anda pervane yavaşlamamış olduğu için turbo basıncı hemen tepe noktasında ulaşır ve siz ani gazdan çekme ve basmalar arasında performans kaybı yaşamamış olursunuz.

Dump Valve'in Faydaları ?

* Turbo pervanesi üzerindeki olumsuz geri basıncı önleyerek turbonun ömrünü uzatır.

* Turbo pervanesinin hızının yavaşlamasını engelleyerek turbo basıncını sürekli yüksek tutar. Yüksek turbo basıncı yüksek güç anlamına gelir.

* Gazdan çekme ve gaza basma arasındaki eski ısınmış havayı dışarı verip yeni, soğuk havayı içeri aldığı için artı güç sağlar

Alıntıdır.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Simdi bu alet nedir ne ise yarar onu anlatalim. Blow-Off Valve, Dump Valve, Boost Recirculating Valve, Pop-Off valve nam'i diger Cuf-Cuf Valfi, aslinda icinde piston veya diyafram seklinde bir kapak bulunan bir musluktur.

Tepesindeki porttan vakum gordugunde bu piston veya modeline gore diyafram yukari kalkar, ve altinda kapali tuttugu basinci serbest birakir. Cok basit bir mekanizma, uzay teknolojisi falan degil...

Simdi bu neden lazim?

Bildiginiz gibi, gaza bastiginizda egsozdan cikan gazlar, turbonun sicak kismindaki pervaneyi cevirir, bu pervane bagli oldugu saftla diger kisimdaki pervaneyi cevirir, ve motora hava basar. Turbonun ayrintilarina girmeyecegim, cogunuz biliyor, bilmeyenler de turbo bolumune goz atabilirler. Simdi ayaginiz gazda, ve turbo basinc uretiyor, intercooler'dan gecerek, gaz kelebegi , manifold, subaplar yolunu takip ederek silindire yakit ile birleserek doluyor. Buraya kadar guzel. Ama devamli ayak gazda gidilmez degil mi? Ayagimizi cekiyoruz, ne oldu, gaz kelebegi kapandi. Ama turbo hala donuyor, ve basinc uretiyor. Bu gelen hava, kapali gaz kelebegine carptiginda ne olacak? Geriye dogru cikis yeri arayacak, ve turboya kadar gelecek, bu basinc dalgasi ile turbo palleri yavaslayacak, normalde bu taraftan basinc gelmesi hemen zarar vermeyecek, ama uzun vadede saftin bagli oldugu yataklari etkileyecek, saftta bolluk, balans bozuklugu yapacak. Kisa vadede de, yavaslamis olan turbo palleri, tekrar gaza bastiginizda tekrar hizlanmak icin zaman alacak, bunu biz ek bir turbo lag olarak algilayacagiz...

Simdi bunu engellemek icin ne yapiliyor? Intercooler cikisina bir valf koyup, bunu manifolda referans edip, manifoldda gaz kelebeginin kapanmasi ile olusan vakumla bu valfi acarsak, hala donmekte olan turbonun yarattigi basinc geri donmek yerine buradan cikacak degil mi? Evet, HKS, hede hodo bunu nasil biliyorsa, turbo arabalari yillardir ureten firmalar da biliyor, ve tum fabrikasyon araclarina bu valflerden koyuyorlar. Yani tum Turbo Impreza'larda, EVO'larda, Porsche Audi, Alfa vs lerde bu nane var. Bunlara dump valve deniyor.

Ornek olarak, BOSCH marka plastik, cok kullanilan model.

http://www.turbochargedpower.com/ima...ff%20Valve.jpg

orj. impreza bov'u

http://www.freebmw.net/share/CarsBoa..._off_valve.jpg

Ama orjinal ile sonradan takilan arasinda ne fark var? Ses.

Ornek: HKS SSQ BOV:

Neden? Cunku fabrikanin koydugu valf, bu gelen havayi disariya vermek yerine, turbonun agzindaki hortuma yerlestirilmis bir y-baglantisi ile, direk turbo girisine veriyor. Peki bu adamlar manyak mi? Biz bu fazla havadan kurtulmak istiyoruz, onlar tekrar sisteme veriyorlar? Degiller, onlar biliyor ki, bu turbonun agzina gelen hava, MAF sensoru tarafindan olculuyor. MAF sensoru , sicaklik ve atmosferik basinc sensoru ile birlikte calisarak beyne (ECU) diyor ki, "su anda benim hizamdan bilmem kac gram hava gecti, yogunlugu bu sicakligi bu" Beyin de ne yapiyor? Bu gelen havaya denk olarak icerdeki tablolarda (MAP) yazan miktar kadar benzini enjektorlere gonderiyor. Fabrika valfinin turbo agzina, fakat MAF sensorunun arkasindan verdigi hava, zaten olculmus bir miktar oldugu icin sisteme zarar vermiyor. Fakat, siz bu olculmus havayi "cuff" diye disariya verirseniz ne oluyor? Beyin o hava kadar yakiti zaten yollamis bulundu, ani zengin karisim, silkeleme, egsozda siyah duman, size yol su elektrik babinda geri donuyor. Cuff'lamanin odediginiz gizli faturasi bu.

Simdi ne zaman disariya veren cuf cuf valfini kullanmak mantikli?

Birincisi, fabrika valfi sadece belirli bir basinca kadar dayanacak sekilde ozellikle yapilmistir. Ornegin 1.6 bar gibi. 1.6 bar'dan sonra yavas yavas, arkasinda vakum olmasa bile, icindeki yayin gucu yetmeyecegi icin acilir, ve disariya tam gazda bile boost kacirir. Evet, 1.6 direk yuruyorsundur, bu valf artik seni kesmedigi icin degistirirsin. Ya da daha ucuz bir yontem olarak, soker, mengenede tepesini ezer, yayi bu sekilde biraz daha sertlestirip yolunu kisaltarak basinc tutmasini saglarsin.

Ya da, aracin MAF kullanmiyordur, sen hava miktarini manifold basincindan okuyan MAP sensorune gecmissindir, beynin de buna uygun programlidir, o zaman sallarsin acik valfi, ne zengin karisim, ne silkeleme derdin olmadan takarsin BOV'u...

Son zamanlarda tuketicinin daha bilinclenmesini muteakip, butun tuner firmalari, acik BOV'larini geri cevrimli hale getiren kitler uretmeye basladilar. Hem o kadar para verip, hem de bu dertleri yasayanlar cok basitce recirculating tipe cevirebiliyorlar. Hala ses isterim diyenler icin ise, havanin bir miktarini disariya, bir miktarini da turbo baglantisina veren hybrid valfler var, en azindan kacan havanin miktarini azlatip cig benzin hadisesini azaltiyorlar.

Bu kadar teknik yeter, alin, takin sonucta zevk meselesi, "cuflamayan Impreza'yi napiyim?" diyen de var, "haa, ayagimi aniden cektigimde silkelemesi, siyah duman atmasi bundanmis" diyip recirc. tipe gecen de...

Ben stock valfi kullaniyorum, response'dan cok memnunum, eger bir gun cuflamak istersem, gider takarim, hatta evde Graham Goode Racing BOV'um duruyor, ozellikle takmadim ne olacagini bildigim icin...

Ornek takilis resimleri su linkte var:

http://legacygt.com/forums/showthread.php?t=5149

Ha, bir de BOV valve, Dump valve olayini, wastegate ile karistiran cok oluyor. Wastegate, turbonun sicak tarafinda calisir, gelen egsoz gazlarinin turboyu cevirmek yerine, alternatif yoldan, turbinlere degmeden gecmesini saglayan bir valftir. Prensibi benzese de tasarim ve uygulamasi BOV'dan tamamen farklidir, sadece belirtilen boost'un ustunde basinc gormeye baslayinca egsozu acar, turbo boost'unu azaltir. Yeni gelmisken anlatmis olalim.

Subaru forumundan bir üstadtan alıntıdır.Ellerine sağlık..

  • Beğen 1
Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...