Jump to content

Mazda 323 - LPG de Tekleme Ortak Konu


Lupara
 Paylaş

Tavsiye Edilen Mesajlar

Harita belli devirdeki benzin enjektör açılış süresinde (ms) gaz enjektörünün vereceği gaz mikatarını gösterir. Kalibrasyon, genelde araç benzinde çalışırken rölantide benzin enjektör açılış süresini kaydeder ve sonra da gaza geçip gazda çalışırken kaydedilen benzin süresinin sabit kalmasını sağlamaya çalışır (gaz süresinin değil). Sonra da rölantide elde ettiği verilere göre tüm devirlerde haritayı oluşturur. Kalibrasyondan sonra harita her zaman düzgün çıkmayabilir. Benzin sistemindeki sorunlar haritaya yansıtır ve LPG'de çalışırken daha da belirgin olabiliyor. Kalibrasyonda harita oluştuktan sonra manuel olarak benzine geçin, bir kaç kere gazlayın ve rölantinin sabitlemesini bekleyin. Sürekli olarak benzin enjektör açılış ms kontrol edin. Diyelim, rölantide 2,5ms oluyor, gaza geçin ve az bekleyin, eğer benzin ms (gaz değil!) sabit kalıyorsa, işlem tamam ve diğer devirlerdeki kontrole başlayabilirsiniz. Benzin enjektörlerinin ms'leri oynuyorsa, şöyle anlatabilirim:

1. Benzin ms düşüyorsa - GAZ fazladır, bu yüzden beyin enjeksiyon süresini kısmaya çalışır. Tüm haritayı seçin ve azar azar düşürün. Ben %1 düşürüp tekrar benzine geçip benzin enjeksiyon süresini kaydedip gaza geçip tekrar kontrol ediyorum. Süreler benzinde ve gazda aynı ise işlem tamam.

2. Benzin ms artıyorsa - GAZ azdır, aynı şekilde beyin enjeksiyon süresini arttırmaya çalışır. Tüm harita seçilir ve azar azar arttırılır. Ben %1 arttırıp tekrar benzine geçip benzin enjeksiyon süresini kaydedip gaza geçip tekrar kontrol ediyorum. Süreler benzinde ve gazda aynı ise işlem tamam.

Rölantiyi hallettik diyelim, laptopunuzu kapatın ve biraz gezin, kontrol edin. Sık sık giderken değişik devirlerde benzin/gaz geçişleri yapın, ayarlar doğru ise geçişleri hissetmemeniz lazım. Ayrıca aracın hem benzinde hem gazda aynı gitmesi lazım. Gazda araç daha atak oluyorsa, o devirdeki gaz miktarı bir az fazla olabilir. Yığılma yapıyorsa veya gitmiyorsa gaz azdır.

Değişik devirdeki ayarlar. Ben şu şekilde yapıyorum, deviri 2000'getirip (örneğin) sabitlemeye çalışıyorum, benzinde ms kaydedip gaza geçiyorum, ms aynı ise bu devirdeki harita da doğrudur. Eğer çok oynama varsa sadece 2000 devirindeki sütün seçilir ve üste açıkladığım mantıkla ayar yapılır. Daha sağlam ayar yapabilmek için laptop ile gezmeniz lazım. Bir arkadaş ile açık alanda mümkünsde rampası olan boş bir yere gidin. Arkadaş arabyı sürerken onu yönlendirin çeşitli viteslerde ve devirlerde benzin/gaz geçişleri yapıp benzin enjeksiyon sürelerini eşitlemeye çalışın.

Eğer benzinde çalışma sorununuz varsa kalibrasyon yapmamanızı tavsiye ediyorum, üreticilerin hazır verdikleri haritalar mevcut, onları kullanın. Bende ms sürekli oynadığı için (motor ısısına göre ve fanın çalışmasına göre) her kalibrasyon farklı çıkıyordu. Hazır haritayı yükleyip enjeksiyon sürelerini rölantide sıcak motora göre eşitledim tüm harita için ve çok iyi ve düzenli sonuç aldım. Artık arabanın gaza geçip geçmediğini anlayamıyorum bile.

GAZ enjeksiyon süresine gelelim - tamamen enjektör meme çapına ve seçilen enjektör ve enjeksiyon tipine bağlıdır. LOVATO enjektörleri rölantide 5ms civarında çalışır genelde, bu tavsiye edilen değer. LOVATO kullananlar, LOVATO enjektör kullanıyorsanız ve rölantide süreleriniz daha yüksek ya da düşükse enjektör meme çapı yanlış seçilmiştir. Daha hızlı çalışabilenler enjektörler de var, Matrix gibi, onlar daha düşük, benzine yakın ms değerleri ile çalışır, tabi fiyatları da daha yüksektir. Düşük gaz ms (tavsiye edilen aralığın içinde) her zaman iyidir ve bu sürenin yüksek olmaması lazım, çünkü yüksek devirlerde ve gazı köklediğiniz zaman süreler o kadar yükselebilir ki enjektör tüm gazı vermeden kapanmak zorunda kalacak, bu da aracın gitmemesine neden olur. Bunu benzin takviyesi ile halledebilirsiniz, yalnız yanlış seçilen meme çapı daha fazla benzin yakmanıza neden olur. Doğru seçilen meme ile ECU sadece extrem durumlarda benzini takviye der. Bu opsiyonu her zaman açık tutun derim. Bunu özellikle sollama yaparken fark edersiniz. Yüksek devirde gitmenize rağmen gaz süresi bitmeden enjektör kapanmak zorunda kalıyorsa araç titreme yapar, gitmez veya benzine geçip tekrar gaza geçer. Benzin takviyesi açıkken gaz süresi çok yüksek olduğunda ECU otomatik olarak bunu algılar ve gereken benzin miktarını takviye eder. Bu değer genelde rölantideki değerden bile düşük olur(2ms gibi) ve dediğim gibi sadece extrem durumlarda devreye girer. Yavaş kullananlar bu opsiyonu kapatabilir aslında, ama sıkıştığınızda ve 3500-4000 devir üstünde araç kullanmak zorunda kaldığınızda bu opsiyon araç gücünün düşmesini engeller. Ben açık bırakıyorum ve fazla benzin azalması fark etmedim.

Son olarak - Lambda sensörü(Oksijen sensörü). Lambda sensörü olan araçlarda egzozdaki oksijen mikarını ölçer. En optimal lambda değeri - 1'dir. Bu da tüm yakıtın yanması demektir. Gaz ayarını yaparken bu lambda değerini kontrol ederek gaz miktarının az veya fazla olmasını kontrol edebilirsiniz.

Lambda>1 ise - karışım fakirdir. Gaz veya benzin azdır.

Lambda<1 ise - karışım zengindir. Gaz veya benzin fazladır.

Bilgi şimdilik bu kadar. Yapacağınız tüm işlemleri kendi sorumluluğunuzdadır.

İyi sürüşler.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Gerçek çözüm işte böle olur , hakkatende tebrik ediyorum , emek, sabır, bilgi birleşince sonuç çok iyi oluyor.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 2 ay sonra ...

Öncelikle herkese merhaba. Burdaki tüm sorunları okudum bende paylaşmak istedim.  Arabam 97 model 323 pratica güçlü bir motoru var  3 seneye yakın kullanıyorum. 6-7 ay önce zavoli cangas lpg bağlattım ve herkesteki gibi tekleme sorunu ve bazı zmanlarda stop etme sorunu yaşıyorum. Araç bir süre sonra motor iyice ısındığında sorunum azalıyo yada sorun yaşanmıyo.Ama bunun içinde bi süre benzinde kullanmam gerekiyor. Ayrı ayrı yerlerde gaz ayarları yaptırdım bi çözüme ulaşamadım. Gittiğim bir yerde bujiler,buji kabloları ve hava filtresini değiştirmemi istedi. Değiştirdim ve ayarını yaptı bir süre çok rahat ettim herhangi bir tekleme olmadı; ama 1 ayı bulmadı sorunum geri döndü. İzmirde bu konuyla ilgili bildiğiniz iyi bir usta varsa denemeye hazırım.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Öncelikle ucuz olan yöntemleri deneyerek pahalıya doğru git... LPG enjektörlerinin tıkalı olup olmadığını, gaz filtresinin sorunlu olup olmadığını kontrol ettir, 15-20 liraya lpg katkıları satılmakta tankın içine depo azken koydur ve üzerine gaz al sistemde pislik varsa temizlik yapıyor ve çoğu teklemeyi kesiyor... Sistemin hava alıp almadığına bak...

Gaz ayarını iyi bir ustaya yaptır, gerekirse araç yolda iken ayar yaptır, sorun yine çözülmezse ateşleme sistemine girişirsin artık.

Neticeden bilgi vermeyi de unutma. Kolay gelsin.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 2 ay sonra ...

arkadaşlar

mazda 323 familia aracımda özellikle 2000- ile 3000 devir arası silkeleme yapıyor sanki gaz kesilip tekrar geliyor .gaz ayarını da yaptırdım sorun hala düzelmedi yardım lütfen.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Mazda'ların kronik sorunu... Ateşleme sistemini kontrol ettir, lpg varsa ayarlarını yaptır, sistemi temizlettir, enjektörlerin tıkalı olmadığına baktır. İlk akla gelenler, fakat düzelme garantisi yok maalesef...

Dene ve yanıl.

Ya da;

Dene ve başar.

:tey:

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

arkadaşlar

mazda 323 familia aracımda özellikle 2000- ile 3000 devir arası silkeleme yapıyor sanki gaz kesilip tekrar geliyor .gaz ayarını da yaptırdım sorun hala düzelmedi yardım lütfen.

Buji tırnak aralığını kontrol ettirip 0,8'e ayarlayın tekleme mekleme kalmayacak tecrübe ile sabit.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Buji tırnak aralığını kontrol ettirip 0,8'e ayarlayın tekleme mekleme kalmayacak tecrübe ile sabit.

Evet işe yaradığı oluyor, ama ateşleme sistemi kaldırmıyorsa pek bir anlamı kalmıyor... Bu da tecrübeyle sabit.

:)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Evet işe yaradığı oluyor, ama ateşleme sistemi kaldırmıyorsa pek bir anlamı kalmıyor... Bu da tecrübeyle sabit.

:)

Ateşleme sisteminde eksik yada arızalı parça olmamalı durumunda tabi, söyleme ihtiyacı hissetmedim ;)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

  • 2 hafta sonra ...

değerli arkadaşlar, atikerde tekleme yaşayan arkadaşlar zannediyorum olay kesin bir şekilde çözüldü. benim usta bir yere tel açtı ve atiker safefast yazılında benzin gaz ilave oranlarının olduğı manuel karbürasyon ayarlarını olduğu yerden işi halletti. 5 dakika bile sürmedi yapması  ama tam olarak nasıl yaptığını takip eddemedim.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

değerli arkadaşlar, atikerde tekleme yaşayan arkadaşlar zannediyorum olay kesin bir şekilde çözüldü. benim usta bir yere tel açtı ve atiker safefast yazılında benzin gaz ilave oranlarının olduğı manuel karbürasyon ayarlarını olduğu yerden işi halletti. 5 dakika bile sürmedi yapması  ama tam olarak nasıl yaptığını takip eddemedim.

Özletme kendini bu kadar... :)

Bu işten anlayan veya az çok kafa yoran her kullanıcı diyor ki; "iyi bir usta ve doğru montaj" zaten iyi bir usta kalibrasyon ayarlarından kaynaklı sorunları biliyor ve rahatlıkla giderebiliyor, önemli olan sistemi iyi tanımak ve sorunun kaynağını bularak gidermek...

Şimdi senin ustanın, telefon açmış olduğu kişi telefonu kapattıktan sonra (varsa) yanındakilere muhtemelen şöyle demiştir; "her önüne gelen montajcı, lpgci olursa olacağı bu"

:D

Nereden mi biliyorum?? Telefon kapandıktan sonra yanından olanlardan birisiyim... ;)

Sağlıcakla.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Abi saygılar biraz elde olmayan nedenlerden dolayı giremeiştim. bu arada bizim usta nurulllah  Usta diye birini aradı. sen de ordamıydın gerçekten :)

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Abi saygılar biraz elde olmayan nedenlerden dolayı giremeiştim. bu arada bizim usta nurulllah  Usta diye birini aradı. sen de ordamıydın gerçekten :)

Ben daha önce böyle bir olaya şahit olduğum için yazdım... Denizli'de...

Bu işi çekirdekten yapan ustanın yanına selam vermek için uğradığımda, telefon geldi ve sorunu telefon ile çözdü, kapattıktan sonra da;

Öyle montajcılar var ki; aracın motor hacminin ne olduğuna bakmadan ve hangi kitin hangi motora uygun olacağını bilmeden montaj yapıyorlar sonra da, en ufak sorun oluştuğunda telefona sarılıyorlar demişti...

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Arkadaşlar, lovato user manualda mazdada lpg teklemesi ile ilgili bir bölüm buldum aynen aktarıyorum.

• MAZDA da fakirleĢtirme.

Bazı Mazda modellerinde benzin enjektörleri ivmelenmelerde sıralı püskürtmeden YARI-GRUP (Half-Group) püskürtmeye dönüĢmektedir.

Bu tür çalıĢmalar ivmelenme anında kırmızı top veya benzin süreleri gözlemleyerek kolayca anlaĢılır.

Bir stratejiden diğerine geçerken benzin sürelerinin yaklaĢık olarak yarıya düĢtüğü gözlenir( önek yaklaĢık 8ms den 4 ms düĢme gibi). Kırmızı topun bu iki değer arasında gidip geldiği görülür. Bir baĢka tür araçlarda da top belli bir devire kadar sabit kalarak belli bir devirden sonra orijinal değerine ulaĢır.

Bu tür araçlarda gazla çalıĢırken SIRALI sistemden YARI-GRUP sisteme geçerken bazı (düĢük benzin süreleri) GAZ karıĢımı zenginleĢme eğilimi gösterdiğinden çalıĢmada rejiminde sorunlar yaĢatmaktadır.

Bu tür sorunları ortadan kaldırmak için “MAZDA da fakirleĢtirme” seçeneğine uygun bir değer girmeniz yeterlidir.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Evet Arkadaşlar,

Teklemenin çözümü için Atiker yazılımını indiriyoruz. Parametrelerden GAZ/BENZİN bölümüne giriyoruz. Araç benzinde iken oradaki sıralı enj. geçişindeki tıklamayı kaldırıyoruz. Onun altındaki Beklenmedik enjeksiyon geçişini işaretliyoruz. Bundan sonra yazılım bizi yönlendiriyor. Son olarak lpg düğmesindeki ışıklar söndükten sonra motoru kapatıyoruz. Motoru yeniden çalıştırdıktan sonra deneme sürüşüne çıkıyoruz olay bitmiştir.  :hi:

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

bi deniyecem bakalım. bu sorunun hakkaten çözülmüş olduğunu görmek ya da duymak bile çok güzel :egy: bir kabus bitecek inşl.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

Kardeş çözülmezse iletişime geçelim sorunu çözmenin 3 farklı yolu var. Yardımcı olabilirsem sevinirim.

Abi niye daha önce tanışmadıkki :) gecen sene 15 tatilde ıspartadaydım. Neyse burda bi göstereyim. gerekirse irtibata geçerim sizle. Teşekkürler.

Yorum bağlantısı
Diğer Sitelerde Paylaş

 Paylaş


×
×
  • Yeni Oluştur...